Små förskolor och skolor har snäva marginaler och svårt att hålla sin budget.
När barnkullar och elevantal minskar från ett år till ett annat tappar de små skolorna intäkter, men har kvar samma kostnader.
Men att lägga ned skolorna är inte rätt väg för att vända miljonunderskotten i Nyköpings skolorganisation, tycker Anna af Sillén.
– Det hjälper inte att lägga ned skolor om det är i stadshuset problemen sitter, säger Anna af Sillén.
Urban Granström tolkar heller inte utredningen som att små skolor ska läggas ned.
– Det som framförallt sägs är att små enheter har svårare att parera förändringar och därför är mer känsliga, säger han.
Ska de små skolorna på landsbygden läggas ned?
– De skolor som finns i dag ligger fast. Det vore oseriöst av mig att säga vilka politiska förslag som ska läggas. Det finns en skolorganisationsutredning vars beslut gäller tills partierna är överens om något annat.
Istället är det politikerna själva i den styrande rödgröna majoriteten, S, V och MP, som har orsakat budgetunderskotten, tycker Anna af Sillén.
– Kommunstyrelsen har inte tagit sitt ansvar. När den politiska styrningen brister så brister också styrningen inom den kommunala skolverksamheten.
– En otydlig budgetprocess med oklar styrning och oklara direktiv till enhetscheferna, då är inte lösningen att lägga ned skolorna, då måste man åtgärda styrproblemen, säger Anna af Sillén.
Enligt Urban Granström är orsaken till miljonunderskotten framförallt brister inom den ekonomiska styrningen. Han kräver budgetdisciplin.
– Vi måste ha en tydlig styrning mot oss alla som har ett ekonomiansvar och som lägger sin budget.
– Det är många småsaker som måste göras på tjänstemannanivå men även på politisk nivå, säger Urban Granström.
En allmän uppfattning bland rektorer och förskolechefer är att ingen personal i Nyköpings kommun får sägas upp. Därför har skolan stora kostnader för övertalig personal, enligt skolutredningen.
Men frågan om eventuella uppsägningar är uppenbarligen känslig för båda toppolitikerna.
– Återigen, det står så i rapporten. Ibland låter det som att pengar bara försvinner, men så är det inte, även om vi inte vet exakt vart alla pengar går. Men det är klart att det är personal som är den stora kostnaden, säger Urban Granström.
– Klart vi måste ha en skolverksamhet som är anpassad efter behoven och man måste också kunna…den måste vara anpassningsbar, säger Anna af Sillén.