– Jag hade lite ont i benet men nu känns det bra, säger Maximilian, 4 år några minuter innan starten går på årets Bamselopp vid Släbro förskola.
Oj då, skadade du dig vid uppvärmningen?
– Nej, jag har sovit lite dåligt.
Maximilan och alla andra barn såg allt annat en trötta ut när de sprang det årliga Bamseloppet under torsdagförmiddagen. Omkring 50 meter, runt några koner, var allt som krävdes för att få ett diplom och en medalj.
Klart längst sprang några av 1-2 åringarna som såg ut att ha lite svårt att läsa av hur banan egentligen var utformad. Det resulterade i att några sprang minst den dubbla distansen – fotbollsmålet skulle tydligen inte rundas. Det var inga sura miner ändå, eftersom de större barnen hejade på småttingarna så att de förmodligen hade hört dem en kilometer därifrån.
– Vi ska främja att barnen rör på sig och sedan är det kul att göra något alla tillsammans, säger Ingela Nilsson, förskollärare.
Att anordna löprundor tillhör inte vardagspedagogiken men att jobba med rörelse ingår i kursplanen, förklarar hon.
De vanligaste aktiviteterna, utöver spontanleken, är att röra sig till musik. Lärarna försöker också integrera fysiska moment vid andra tillfällen. Vid utflykter brukar pedagogerna passa på att ta lite extra krångliga vägar till fikaplatsen, över ett litet berg, gå bland stenar eller på brokiga stigar.
– Vi ska uppmuntra dem till rörelse och stöta dem i det, säger hon.