Ett tiotal äldre män står vid Forex på Skavsta flygplats och pratar med varandra. Sören Ek, numera pensionerad major, tittar på sin klocka. 08.22.
– Klockan 08.00 var ju det sagt att de skulle hämta oss. I dag är det si och så med den militära disciplinen tydligen, säger han halvt på skämt och drar fram ett tiotal svartvita bilder ur kavajen som han visar upp.
Strax därpå kommer en anställd på Skavsta och leder gänget ut till de väntade helikoptrarna. Diskussionerna om bland annat nedmonteringen av försvaret går vidare ombord.
I går var det 30 år sedan helikoptrarna flyttade från nu nedlagda Arméflygskolan i Nyköping till Östgöta Arméflygbataljon på Malmen i Linköping. För att minnas detta arrangerades en minnesflygning med helikoptrar mellan orterna. Färdvägen då som nu: Skavsta - Brandholmen – Stadsfjärden – Svalsta – Ålberga – Strömsfors – Bråvalla – Linköping – Malmslätt.
För 30 år sedan leddes flygningen från Nyköping till Linköping av Sören Ek. Exakt 30 år senare steg han entusiastiskt ombord på helikopter 5, som lede formationen. Minnesflygningen skedde sedan på 150-300 meters höjd.
–Det är klart att det är lite speciellt. Det var ett tag sedan man såg vissa här, säger Sören.
Utöver grånande flygveteraner fick SN äran att kliva på en amerikansk helikopter 16 blackhawk för Nyköping-Linköping tur/retur. I formationen ingick ytterligare en blackhawk, två helikopter 5 samt två helikopter 15.
Magnus Olofsson var färdmekaniker ombord på en blackhawk.
– Dagen har varit väldigt uppskattad. Det har varit en hel del anekdoter kan man säga. Gamla hjältar från förr, skrattade han innan färden åter styrdes mot Nyköping.