Att låta den mixade trafikzonen på öster fortsätta upp till Gripsholmsparken var en option redan från början. Men handlarna var kritiska och politikerna bestämde sig för att vänta.
Nu har fastighetsägare och boende i området tryckt på för att den sista gatsnutten också ska bli gångfartsområde. På måndag föreslås kommunstyrelsen klubba utbyggnaden, som i så fall kan dra i gång redan i augusti.
– Optionen går ut i år. Tar man det inte nu måste vi göra en ny upphandling, säger Almir Malkoc, gatuspecialist på kommunen och projektledare för ombygget av Östra Storgatan.
Att få bilister att samsas med gångare och cyklister är inte helt enkelt, har det visat sig. Gångfartsområdet har diskuterats flitigt på SN:s insändarsida. Brist på trafikvett, hetsiga cyklister och bilar som gasar på som vanligt har rört upp känslorna. Inte ens bygg- och tekniknämndens ordförande Carl-Åke Andersson (S) är helt nöjd.
– Jag ser att det är många som använder gatan bara för att passera och det känns ju väldigt onödigt. Man kanske ska se över om genomfartstrafik ska tillåtas. Sen har det redan kommit önskemål om en helt bilfri Östra Storgata. Det är något som måste ske i en dialog med de som är verksamma där, säger han.
Inte heller Håkan S Lundberg på Nyköping Handel är nöjd med resultatet.
– Jag hade hoppats att de flesta invånarna skulle ha gjort bedömningen att det inte är någon bra gata att köra bil på överhuvudtaget, för det är det inte. Jag tror att det hade blivit annorlunda om man hade dragit gågatan ända ut mot Gripsholmsparken från början, säger han.