Historisk garageby på Hemgården måste bort

Garagen byggdes av lådor från bilfabriken ANA i Nyköping och har stått på Hemgården sedan 1950-talet. Men nu ska de bort. "Det känns i hjärtat", säger en av arrendatorerna.

Det är klart att det känns i hjärtat att garagen ska rivas, berättar Ove Johansson och Sune Karlsson.

Det är klart att det känns i hjärtat att garagen ska rivas, berättar Ove Johansson och Sune Karlsson.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2022-07-11 07:10

Från början stod det 52 byggnader i det som kallas garagebyn. I dag finns 51 kvar. Två av dem ägs av Sune Karlsson och Ove Johansson. De har fått de historiska byggnaderna i arv av sina pappor.

– Farsan byggde det här garaget. Han var ofta här och snackade med de andra gubbarna. Jag har växt upp med det här garaget, så det känns i hjärtat nu när det ska bort, säger Sune Karlsson.

När bygget av Nyköpings resecentrum tar ordentlig fart behöver Trafikverkets entreprenörer en uppställningsplats, för material och möjligen för byggbodar.

undefined
Arne Krantz är en av garageägarna. "Jag betalade arrendet ena veckan. Nästa vecka fick jag beskedet om uppsägning. De kunde ha skött det här bättre", säger han.

Ytan som garagebyn står på är den enda som riktigt fungerar. Kommunen – som arrenderar ut marken till de som har garage på platsen – har därför sagt upp arrendena.

– Jag förstår att de som äger garagen är ledsna. Men vi har rätt att säga upp arrendena när marken behövs till annat. Det är en ny tid som kommer, säger Carina Jönhill Nord, kommunens mark- och exploateringschef.

Kommunen har gett arrendatorerna tid på sig till den sista december att riva garagen. Det innebär att arrendatorerna har fått en uppsägningstid på sex månader i stället för de tre som arrendeavtalet stipulerar.

– Vi vill visa vår goda vilja. Vi kommer också se till att ordna rivningslov till samtliga garage. Det innebär att arrendatorerna slipper den kostnaden, säger Carina Jönhill Nord.

undefined
"Området påminner om en viktig period i Nyköpings historia, och borde verkligen bevaras", sa tidningen Riksettans chefredaktör Jörgen Persson 2013.

AB Nyköpings Automobilfabrik (ANA) bildades 1937. Företaget monterade bland annat Chrysler och Plymouth, efter det att bildelarna kommit till fabriken i lådor. Det var dessa lådor som fabriksarbetare byggde garage av.

Tidningen Riksettan har tidigare påtalat garagebyns industrihistoriska värde.

– Området påminner om en viktig period i Nyköpings historia, och borde verkligen bevaras, sa tidningens chefredaktör Jörgen Persson 2013.

Carina Jönhill Nord har också nåtts av synpunkten att garagen är kulturhistoriskt intressanta men konstaterar att de inte är skyddade.

undefined
Arne Fjällborg och de andra arrendatorerna hoppas att det ska vara möjligt att hitta en ny yta att bygga upp garagebyn på.

– Det vore roligt om några av garagen som är i fint skick går att bevara. Men då måste det hittas mark som passar. Vi ska träffa arrendatorerna i september och se om vi kan komma fram till något, säger hon.

Arrendatorn Arne Jonsson oroas för vad det kommer att kosta honom att riva sitt garage.

– Jag klarar det inte själv utan måste ta in en firma. Jag hoppas att kommunen kan hjälpa till på något sätt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!