– Ostlänkenkommunerna har skrivit brev till infrastrukturministern och näringsministern där vi begär ett möte för att peka på att vi ligger i startgroparna, säger Urban Granström.
– Vi är klara att köra men Sverigeförhandlingen riskerar att försena det, fortsätter han.
Sverigeförhandlingen är utsedd av regeringen och styr nu hur Ostlänken, och hela höghastighetsprojektet, ska slutligen ska utformas.
Eftersom de beräknade kostnaderna för hela projektet har ökat har Sverigeförhandlingen gett Trafikverket i uppdrag att utreda samtliga planerade tågstationslägen, bland annat Skavsta och Vagnhärad.
Ser du en risk att det inte blir någon station vid Skavsta?
– Jag tycker att det flyger väldigt många bollar i luften kring Sverigeförhandlingen och kostnadslägen. Det gäller att hålla huvudet kallt och jobba för det vi tror på.
Därför fortsätter Nyköpings kommun planeringen för en tågstation vid Skavsta.
– Vi kommer att fortsätta planera för det och visa varför det är en bra lösning för transportsystemet. Då tror jag också att en hel del av de här bollarna faller på plats.
Enligt Trafikverkets planchef är ingenting "hugget i sten", planer kan ändras.
Stör det planeringen för Nyköpings resecentrum?
– Nyköpings kommun och Trafikverket har ett väldigt bra samarbete kring resecentrum i Nyköping och driver på så fort det bara går.
När kan Nyköpings nya resecentrum stå klart?
– Det är fortfarande så mycket som ligger utanför vår kontroll, vi måste få en del saker på plats innan det går att säga något om en säker tidsplan.
I Sverigeförhandlingen kommer det att ställas krav på att kommunerna bidrar till att bygga ut infrastrukturen.
Kan staten kräva att Nyköping ska bygga ett stort antal nya bostäder?
– Ja, det är ju det vi jobbar för, och vill göra, istället för att finansiera statlig infrastruktur. Det känner jag mig helt bekväm med.