Planeringen av det gigantiska järnvägsprojektet Ostlänken rullar på. Nästa år blir det mer handfast. Då ska järnvägen mellan Järna och Linköping börja byggas.
En del av projektet är bibanan, som mäter elva kilometer. Bibanan är inte en del av själva höghastighetsjärnvägen. Bibanan tar av från Ostlänkens huvudsträckning vid Sjösa i riktning mot Nyköpings tätort innan den går vidare mot Skavsta.
Bibanan innehåller två resecentrum, Nyköping och Skavsta.
Men nu säger Nyköpings kommun att man inte är "nöjd med den lösning som presenteras för passager tvärs över bibanan öster om Ekensberg". Nyköpings kommun pekar inte bara på bristen på möjligheter att ta sig över järnvägsspåret utan även på särskilt bullerskydd och suicidprevention vid sträckningen genom stan.
Urban Granström vill se en tunnel som förbinder bostadsområdena Stenkulla och växande Malmbryggshage med Ekensberg.
– Generellt är vi nöjda med dialogen med Trafikverket. Men på två och en halv kilometers sträcka finns ingen passage till Ekensberg, säger Urban Granström.
Kan det bli så att Nyköpings kommun får öppna plånboken för att få till detta?
– Nej, det tycker jag inte, svarar Urban Granström.
Nyköpings kommun anser också att regional persontågstrafik ska trafikera Ostlänken med bibana för att nå maximal nytta.
Malin Karlsson (SD) yrkade dock avslag på kommunens yttrande. Hon ville att skrivelsen skulle kompletteras med att jordbrukare inte ska drabbas.