Gumsbackerondellen, som ligger vid Nyköpings västra utfart, är hårt belastad under rusningstid och bilköerna börjar ibland redan vid rondellen vid avfarten till Oxelösund. Därför kommer även sträckan mellan Oxelösundsrondellen och Gumsbackerondellen att få två körfält. Däremot anses det räcka med ett körfält för trafiken som går motsatt väg, in mot centrum.
— På så vis ökar vi kapaciteten för trafiken på väg ut mot Gumsbacken, säger kommunens projektledare Almir Malkoc.
I samband med ombyggnaden flyttas också övergångsstället och gång- och cykelvägen som ligger söder om Norrköpingsvägen en bit närmare Statoilmacken.
— Det nya övergångsstället ska få en kraftigare belysning, säger Almir Malkoc.
Cyklister och fotgängare på väg till och från Gumsbacken har också möjlighet att använda gång- och cykelvägen som går längs den norra sidan av Norrköpingsvägen.
Kostnaden på drygt tre miljoner kronor delas mellan statliga Trafikverket, som betalar 2,1 miljoner, och Nyköpings kommun.