Drycken har varit ett onlinefenomen sedan den lanserades av internetpersonligheterna KSI och Logan Paul förra året. Nu har den kommit till Nyköping – på Ica Maxi säljs en halvliter för 99 kronor.
Produkten väcker stort intresse bland framför allt barn, men möts av blandade reaktioner från föräldrar. Tidigare har drycken sålts av återförsäljare online för flera hundra kronor och det har varit budgivning på auktionssajten Tradera.
Pappan Johan är med dottern Adelina på Ica Maxi och känner sig tveksam till priset.
– Jag har ingen aning vad som är grejen, ser jävla dyrt ut, säger han.
Dottern Adelina är nyfiken på drycken. Hon har hört talas om den från Youtube och Tiktok.
– Jag har hört att det är gott, att man får mycket energi, och att det finns många olika smaker, säger hon.
Anders Ericsson är också på Ica Maxi med sin entusiastiska son Aston Ericsson.
– Det är världens kändaste dricka, säger Aston Ericsson.
Vad gör du om du inte får köpa drycken för pappa då?
– Då tjatar jag, säger han.
Pappan verkar förvånad över priset, men låter det bli ett engångsköp för sonen.
Butiksbiträdet Matilda Rylander jobbar på Ica Maxi och har hört talas om produkten tidigare.
– Jag har hört att man kan beställa den för 200 spänn online.
Hon säger att hon tror att barn gillar den men det verkar som att föräldrarna ofta får betala för drycken. Hon själv känner sig inte lika intresserad som barnen.
– För 99 kronor vet jag inte om jag är så sugen på att smaka den, tror gränsen går vid 20 kronor, säger hon.
Ica Maxis vd Mårten Tenne säger att det verkar vara brist på drycken i Sverige och att efterfrågan på produkten ska ha ökat. En anställd med trendkoll sägs ligga bakom beslutet att köpa in produkten.
– Det är så enkelt att vi har fått fler förfrågningar om den. Jag har en duktig marknadschef som har koll på vad som händer på Youtube och Tiktok, så vi testade att sälja den och det gick långt över förväntan, säger han.
Hur ser du på priset?
– Jag personligen tycker att det är en dyrare produkt men det är också för att jag är 47 år gammal och kanske inte är målgruppen. Jag har smakat den och tycker att den var väldigt god. Det är en premiumprodukt som har hittat sin nisch.
Mårten Tenne vill inte svara på hur mycket av drycken som butiken har köpt in.
SN har provsmakat – se testet här – och samsynen var att den är för söt, smakar något sliskigt och påminner om saft. Drickbar om man är väldigt törstig.