När coronakrisen bröt ut började många oroliga företagare att höra av sig till Nyföretagarcentrum. Nyföretagarcentrum Östra Sörmland och Nyföretagarcentrum Eskilstuna beslöt sig då för att tillsammans starta en speciell jourtelefon som både svenska och utlandsfödda nyföretagare kan ringa till.
– Det är ganska mycket att göra, men jag och mina kollegor försöker göra vårt bästa för att hjälpa alla småföretagare, säger rådgivaren Mahfouz Hebrawi,
Birgit Båvner är verksamhetschef på Nyföretagarcentrum Östra Sörmland.
– Vi öppnade telefonen nästan på direkten. Det är naturligtvis också svenskar som har hört av sig, men utlandsfödda är i majoritet, säger hon.
Vanligtvis håller Mahfouz nyföretagarkurser på lätt svenska och arabiska, men nu har han även fått prata med många utlandsfödda företagare som ringt till jourtelefonen.
– De har en massa frågor kring corona och vad de ska göra under den här tiden. Det finns till och med de som funderar på att lägga ner sina företag på grund av att de går med förlust. De behöver få information om vad regeringens stödpaket till företagare innebär, säger han.
Birgit Båvner berättar att Nyföretagarcentrum nu har kontakt med företagare som de tidigare har hjälpt att starta företag, men som nu har fått problem på grund av coronan.
– Vi känner dem ju redan. De kanske har varit igång i ett halvår och inte hunnit bygga upp en buffert. De hade inte tillräcklig orderingång innan coronan dök upp. Det gjorde att det gick ganska fort tills det var helt tomt i kassakistan, säger hon och fortsätter:
– Vi har även fått ett bidrag från Region Sörmland som handlar om att ge stöd åt utlandsfödda att starta företag, men det får vi nu också använda till att hjälpa de som redan har startat att kunna behålla sitt företag.
Ett av Mahfouz viktigaste råd till företagare är att försöka anpassa sig till rådande omständigheter.
– Om jag till exempel har en restaurang kanske jag kan börja med hemkörning. Det andra är att man ska hålla sig uppdaterad om vad regeringen kan hjälpa till med. Man kan till exempel ha möjlighet till korttidsarbete. Om man har en kommunal hyresvärd kan man kanske få fri hyra några månader.
Han berättar att det finns företag som har fått likviditetsproblem på grund av coronakrisen, till exempel restauranger och caféer. När kunderna inte kommer får de svårt att betala hyran som i vissa fall kan vara ganska hög.
– Vi har träffat folk som har 80 000 i kostnader per månad och kanske bara får in 30 000 i kassan. Det går inte att fortsätta så. Tyvärr måste vi bland ge rådet att det kanske är bättre att lägga ner ditt företag än att få 50 000 minus på kassan varje månad.
Med anledning av coronakrisen erbjuder Nyföretagarcentrum kostnadsfri rådgivning till företagare som startat sitt företag under de tre senaste åren. All rådgivning och alla kurser sker via telefon eller videosamtal.
Nyföretagarcentrum har inom ramen för den så kallade Nyföretagarhjälpen även ordnat nationella live-sändningar på Facebook och webinarier på olika teman.
– Vi jobbar med en kombination av första hjälpen och att ge företagare möjlighet att förbereda sig för när näringslivet börjar rulla igång. Det finns väldigt mycket man kan förbereda, säger Birgit Båvner.
– Man kan utbilda sig, man kanske kan skaffa sig ett ben till att stå på. Många säger att de aldrig har hunnit göra i ordning sin hemsida. Då kan man passa på nu. Jag försöker också att tänka att det finns en tid efter den här coronapandemin.
På starta eget-kurserna på lätt svenska och arabiska går man bland annat igenom vad som gäller kring budget, moms och skatter.
– Rådgivningen och kursen är på svenska, men ibland förstår inte deltagarna termer som schablonavdrag och likviditetsbudget och då översätter jag dem till arabiska, säger Mahfouz.
Det finns även digitala verktyg som gör att kursdeltagare kan jobba vidare med sin affärsplan hemifrån.