Handeln öppnar för bilfritt centrum

Frågan om ett bilfritt centrum väcks igen - och från ett oväntat håll. Håkan S Lundberg på Nyköping handel tycker att det är dags att kommunen utreder saken ordentligt.

Foto:

Nyköping2015-05-28 06:49

Ett bilfritt centrum hotar handeln. Det är ett vanligt argument när trafiken i stan kommer på tal, men nu verkar opinionen ha börjat vända.

– Utvecklingen går helt klart mot ett bilfritt centrum. Stan växer och vi måste ta hänsyn till det, det kommer bli gynnsamt på sikt, säger Håkan S Lundberg, ordförande i Nyköping handel och engagerad i Nysam, som jobbar för att stärka stadskärnan.

I ett mail till politiker och tjänstemän i Nyköping uppmanar han till en gemensam analys.

– Det är inte bara att ställa om utan man måste prata med parterna så att man är överens. Vi måste göra en konsekvensanalys av vad det innebär för handeln, näringsliv och servicenäringen, säger han.

Nysam dammar samtidigt av ett gammalt medborgarförslag om miljöbussar på ringlinje genom Nyköping. Bussarna föreslås gå var tionde minut och knyta ihop centrum med hamnen, Rosvalla stationerna och slottet smidigare än i dag. Bilar skulle i så fall hänvisas till stora parkeringshus i utkanten av centrum. Hela Östra Storgatan skulle kunna bli en ren gågata, enligt förslaget, men Håkan S Lundberg kan tänka sig att utreda även andra gator.

– Det beror på vad ringlinjen visar sig göra för nytta.

Bygg- och tekniknämndens ordförande Carl-Åke Andersson (S) har inte hunnit sätta sig in i förslaget, men är positivt inställd till en gemensam analys.

– På sikt tror jag att vi går dithän eftersom staden växer.

Det område som blir aktuellt att diskutera i första hand är hela Storgatan, från öster till väster, med tvärgator.

– Stan är inte helt lätt trafikmässigt med tanke på att vi har en å som snirklar sig. Samtidigt som det är bilfritt så måste man ha möjlighet att ta sig fram. Både när det gäller leverans av varor och transport av människor, säger Carl-Åke Andersson.

Bland handlarna på öster är det få som tror på idén om ett bilfritt centrum.

– Jag har pratat med de andra och ingen tycker att det låter bra. Nyköping är för litet för att vi ska kunna överleva på gångare och cyklister. Butikerna kommer dö, säger Tommy Svensson, som driver Ica Kronhallen.

– Nyköping är ingen sån stad, det behövs bilar här. Trots att centrum egentligen är så litet har man känslan av att det är långt ner till väster. Vi har inte så mycket strosare, säger Johanna Svensson, som driver butiken Kanel.

Kan det ändras om Nyköping växer?

– Jag tror inte att jag lever den dagen Nyköping har blivit så stort. De jämför med städer som har en helt annan handel, och öster har också ett helt annat läge än väster, säger Tommy Svensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om