Handlare storsatsar på Halloween

Halloweenfirandet har blivit en tradition i många svenska hem. För många butiker är högtiden ett bra tillfälle att locka fler kunder.

Sara Gunnarsson, butikschef 1 på Dollarstore på Pål Jungs Hage.

Sara Gunnarsson, butikschef 1 på Dollarstore på Pål Jungs Hage.

Foto: Joachim Sorbe

Nyköping2021-09-21 20:24

Halloween är en högtid som vuxit sig stor i Sverige under de senaste 30 åren. Den egentliga dagen för firandet är den 31 oktober, men i vissa butiker har det redan skyltats i flera veckor.

– Vi är tidigare i år än vad vi har varit tidigare år, säger Sara Gunnarsson, butikschef 1 på Dollarstore på Pål Jungs Hage. 

– Vi säljer väldigt bra av just Halloween. 

undefined
Dollarstore har nästan dubbelt så många Halloweenprodukter i år som i fjol.

Dollarstore på Pål Jungs Hage har i år laddat upp med nästan dubbelt så många Halloweenprodukter som i fjol. 

– Det är jättekul att kunderna är så glada. Vi är bara inne i september, säger Sara Gunnarsson. 

Svensk Handel gjorde en rapport inför Halloween 2019 som visade att den genomsnittliga Halloweenfiraren lägger cirka 300 kronor på högtiden. 

– För några butiker i handeln är Halloween en av årets bästa försäljningsperioder, försäljningen av maskeradkläder och pumpor ökar onekligen, säger Hans Tjernström, presschef vid Svensk Handel. 

undefined
Mattias Andersson, butikschef 2 på Dollarstore.

Bland produkterna på Dollarstore på Pål Jungs Hage finns plastmuggar, utklädnadsdräkter, bordsdukar, spindlar och mängder av dödskallar i alla dess former.

– Vi har en hel avdelning med bara Halloweengrejer, säger Mattias Andersson, butikschef 2. 

– Det känns som att det blir större och större för varje år. Folk bunkrar sånt här. 

Enligt Svensk Handels rapport är högtiden allra populärast bland de unga där 8 av 10 uppmärksammar Halloween. Framförallt ökar försäljningen av godis, ljus, pumpor och maskeradkläder. Var tredje butik satsar på en kampanj i samband med Halloween. Även om många svenskar uppmärksammar Halloween ligger vi fortfarande en bra bit efter USA där två av tre firar Halloween och i genomsnitt lägger 850 kronor på Halloweenrelaterade produkter.

Enligt Nordiska museet har Halloween växt sedan 1990-talet. Högtiden har blivit populär främst bland barn och ungdomar. Halloween handlar mycket om att barn retar och provocerar de vuxna, men på ett lekfullt sätt. Halloween firas sedan ett par årtionden i Sverige den 31 oktober. Med ursprung i USA har framför allt barn tagit över seden att retas med vuxna, gärna utklädda till skräckmonster. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!