– När vi börjar känna att det och plogat så börjar vi att städa upp i stan, snövallar och snöhögar, säger Kenneth Brännbacka, driftchef gata/hamn i Nyköpings kommun.
Plogningen och att göra vägarna farbara är alltså prio ett, sedan påbörjas arbetet med att forsla bort alla vallar och se till att bredda vägbanorna.
– Planen är att vi börjar om och börjar ta upp snö igen om någon dag, om det inte kommer mer snö, säger han och fortsätter:
– Nu har vi ju vallar som är uppåt en meter höga och trånga passager både på Öster och Väster.
När snön har tagits upp och lastats på lastbilar körs snömassorna till ett snöupplag i närheten av Rosvalla, på en yta stor som en fotbollsplan. Tillsammans med snön kommer också skräp, och framförallt grus.
– Det återanvänder vi, det siktas varje, eller vartannat år. Sedan åker vi med skräpet till Björshult.
Än så länge räcker upplaget vid Rosvalla. Man jobbar kontinuerligt med att trycka upp snön och bygga på höjden för att få plats med så mycket som möjligt. Högarna blir då uppåt fem meter höga.
– Om det skulle krisa till sig så får vi se över var det kan vara lämpligt att lägga snön, men vi är inte där än.
Snön som legat ett tag kan samla på sig föroreningar i form av rester av däck och andra föroreningar från vägarna.
– Vi får ju inte tippa snön i havet, som man gjorde på 1950– och 60-talet, säger Kenneth Brännbacka.
Man kan söka dispens hos Länsstyrelsen för att få dumpa snön i vatten, något som är vanligt i hamnar där man gärna kör ut snön över kajen för att slippa ta upp stora markytor.