Här lär sig lärare att jobba digitalt

Först skulle varje elev få en egen dator. Nu ska de dessutom få lärarnas hjälp att använda verktygen i skolan.

NYKÖPING2013-10-31 07:21

Den karaktäristiska Windows-melodin hörs flera gånger i sal 68 på Gripenskolan allt eftersom lärarnas datorer startar upp. Några har med sig läsplattor, en bara anteckningsblock. Robert Hambre – en av workshopledarna från utbildningsföretaget Learnit24 – ska föreläsa om digitala undervisningsplattformar i skolmiljö. Likadana seminarier hålls i flera av skolans salar dit hundra låg- och mellanstadielärare har bjudits in.

– Vad vet ni om Google Apps? frågar han gruppen.

– Ingenting, svarar flera föga förvånande. Enligt Robert Hambre har digitaliseringen i skolan inte hunnit ta fart på allvar.

– Hälften av Sveriges lärare har fortfarande inga egna datorer på jobbet, menar han. Vi är bara i början av utvecklingen och intresset är enormt.

Han poängterar att han inte försöker sälja något till lärarna. Googles plattform har valts eftersom lärare och elever enkelt kan dela och redigera dokument sinsemellan. Robert visar hur han skickar ett nyskapat sådant till Josefin Thorsten, lärare på Långsätterskolan, som i realtid börjar skriva direkt i det. "Hej på dig", skriver hon. "Tjena", svarar han. Flera lärare kan jobba i ett och samma dokument, ansvara för var sitt stycke och kommentera varandras arbeten.

Den allmänna kritiken mot införandet av fler datorer och läsplattor, speciellt för elever i låg- och mellanstadiet, är att barn i stället för att peka och trycka på skärmar först borde lära sig skriva ordentligt för hand. Josefin Thorsten ser ingen nackdel med fler datorer i skolan.

– Att lära barnen att skriva ordentligt kommer vi inte sluta med, betonar hon. Barn måste tidigt få datorvana som sträcker sig längre än till bara spel.

Robert Hambre menar att en sjuåring vars motorik kanske inte är fullt utvecklad fortfarande kan lära sig stava och skapa ord och meningar.

– Självklart ska datorer och skrivande användas parallellt, understryker han. Men man förlorar mycket på att fastna i motorik. Jag tror att man kommer längre så här.

En annan del i kritiken har handlat om hur barn och ungdomar distraheras av spel och sociala medier.

– Jag satt och ritade och tittade ut genom fönstret när jag gick i skolan, kontrar Robert. Facebook är ju mycket mer frestande, men det blir också en utbildning i att lära barn och ungdomar att förhålla sig till det. Det kommer alltid finnas moment i skolan där man jobbar utanför datorer. Förbud och spärrar på webben tror jag inte håller i längden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om