– Jag ser fram emot att få in synpunkter från allmänhet och berörda på det här förslaget. För att se om vi har hittat rätt utformning eller om vi behöver ändra någonting, säger Jonas Nimfelt, projektledare på Trafikverket.
Det handlar om järnvägsplanen för Ostlänkens delsträcka mellan Sillekrog och Sjösa, som nu har gått ut på samråd. En sträcka på cirka 19 kilometer. Trafikverket har lämnat ett förslag som bland annat redogör för hur man vill utforma järnvägen, vilken mark som behövs och hur miljön påverkas. Allmänheten kan tycka till om planen till och med 1 juni.
Inom området löper den nya stambanan till stora delar parallellt med E4, på den östra sidan av vägen. Men i närheten av Sjösa korsar Ostlänken motorvägen enligt Trafikverkets förslag.
– Bron är 340 meter lång och det är den enda platsen inom Nyköpings kommun där själva stambanan skär E4. Sedan finns en annan bro planerad över E4, på bibanan. Den ligger mellan Svärtaån och Påljungshage, säger Jonas Nimfelt.
Mellan Sjösa och Sillekrog finns sammanlagt 14 järnvägsbroar i förslaget, samt en vägbro på väg 771 mellan Tystberga och E4. Den passerar över Ostlänken.
– Under byggtiden planerar vi att leda om biltrafiken med en tillfällig väg, intill den nya bron, säger Jonas Nimfelt.
När det gäller buller så bedöms två områden vara extra utsatta. Dels Ingemundsta (strax söder om Lästringe) samt ett område kring Tystberga kyrka. Där ska spårnära plank på 200 respektive 400 meter i bredd dämpa bullernivåerna.
– Det är klart att det blir en förändrad bullersituation men vi gör de åtgärder som behövs för att klara de riktvärden som finns, säger Jonas Nimfelt.
När tror du att ni har en färdig järnvägsplan för det här området?
– Om allt går som det ska så tror vi att planen har vunnit laga kraft under 2023 eller 2024. Och vi planerar för byggstart under 2025, det tror vi är möjligt även om järnvägsplanen skulle överklagas. Det händer ganska ofta så det har vi med i planeringen.
När det gäller planeringen för Ostlänkens övriga delsträckor genom Nyköpings kommun har Trafikverket kommit längst mellan Skavsta-Stavsjö. Där väntas samråd i november senare i år.
Därefter jobbar Trafikverket vidare med järnvägsplanen för bibanan innan de slutligen tar sig an sträckan Sjösa-Skavsta. Järnvägsplanen för Nyköpings resecentrum antogs nyligen men har överklagats till regeringen.