SN har provkört nya elbåten från Nyköping

SN följde i helgen med ut och provkörde den unika elbåten som byggs på Arnö i Nyköping – och vred gasen i botten.

Elbåtar är fortfarande ovanliga runt om i världen men det tror Elias Wästberg kommer ändras inom en femårsperiod.

Elbåtar är fortfarande ovanliga runt om i världen men det tror Elias Wästberg kommer ändras inom en femårsperiod.

Foto: Fredrik Ericsson

Nyköping2021-09-25 18:21

– Testa och dra på, säger Elias Wästberg, etableringsansvarig för bolaget X Shore, som just nu håller på att bygga upp en fabrik för båtarna ute på Arnö.

Båten svarar på gaspådraget direkt och accelerar iväg. Båten har stor känslighet i vridreglaget för fartkontrollen men är lite trögare i styrningen. Det märks att båten är relativt stor och tung, i svenska mått.

Elbåten ska enkelt kunna ta ett gäng personer snabbt och sjösäkert ut på havet. Färgerna är dämpade för att den inte ska upplevas skrikig och vräkig, förklarar Elias Wästberg.

undefined
Till båten föjer det med en digital klocka. Fast längst fram i fören sitter en elektrisk ål som för tankarna till riktigt gammal segelbåt.

Att den har potential som ett miljövänligare alternativ för wakeboardåkare, i jämförelse med fossildrivna båtar, har bolaget inte missat. Det finns tillval för en krok i taket att fästa linorna på.

– Taket är anpassat för det och eftersom båten är så pass tung ger det en bra "wake" att åka på, säger han.

Ljudanläggning går också att bygga ut, berättar han.

Bortsett från de mest självklara sakerna – som att båten inte släpper ut koldioxid när den körs – är den sociala aspekten en nyckelfaktor på båtmarknaden. Båten har inget utrymme för att sova under tak utan har en öppen planlösning, om vi använder mäklarspråk och är tänkt att användas tillsammans med andra.

Medpassagerar sitter skönt bak i båten, åtminstone under förhållanden som råder på Stadsfjärden.

undefined
Elias Wästberg, etableringsansvarig för bolaget X Shore, som just nu håller på att bygga upp en fabrik för båtarna ute på Arnö.

Det digitala sjökortet går inte att missa. Det påminner mer om lastfartygens navigationsutrustning men upplevs inte löjligt stort, bara praktiskt.

Att båten är tung och river upp vågor är kul för vattensporter men gör den mer energikrävande i höga farter. Den kommer inte till Visby med gasen i botten. Något den ska klara från Nyköping på en laddning om den körs sakta.

Båtar som svävar, så kallade hydrofoils är ännu mer energisnåla. Hur ser du på dem?

– Det här ska vara en funktionell båt som är lätt att köra och lätt att använd. Foil är bra ur ett bränsleperspektiv men det blir en extremare och sportigare båt. Men det är väldigt coolt.

– I dagsläget tror vi att det är skönt att ha en båt som fungerar som en vanlig båt och att steget för att gå över till eldrift blir mindre då.

undefined
Elias Wästberg vill att deras båtar ska vara lätt att köra och lätt att använda men tycker de energisnåla foilande båtarna "är coola".

Elias Wästberg är glad för de bolag i Sverige som utvecklar elbåtar och syftar på Candela som utvecklar just foilbåtar och Strana på Orust.

– Strana bygger jättefina båtar med låg elförbrukning och lite lägre farter.

Han tror att klustret i Sverige är bra för alla tre bolagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!