Här ska trafikfarorna byggas bort

Nyköping har en bra bit kvar till Trafikverkets mål för säkra gång- och cykelpassager. Samtidigt har kommunen flera projekt på gång.

Övergången i korsningen Folkungavägen/Västra Kvarngatan ska åtgärdas och bli säkrare.

Övergången i korsningen Folkungavägen/Västra Kvarngatan ska åtgärdas och bli säkrare.

Foto: Tobias Johannesson

Nyköping2020-07-06 10:00

– Målet för 2020 har varit 35 procent säkra överfarter, dit når inte kommunerna i landet än, säger Lars Nordquist, verksamhetsansvarig för NTF i Sörmland, Östergötland och Örebro.

Trafiksäkerhetsorganisationen har fått i uppdrag att inventera GCM-passager (gång, cykel och moped) över hela landet, för att bedöma hur säkra de är enligt vissa kriterier. När en åtgärd har utförts inrapporteras det sedan av kommunerna.

– Vid en säker passage ska en bil inte passera i högre hastighet än 30 kilometer i timmen. Skyltning räcker inte utan det ska även vara någon form av fysisk förändring som gör att bilister inte vill köra snabbare än så. 

Nyköping når inte upp till Trafikverkets mål för 2020, även om arbetet går framåt enligt NTF. I en jämförelse ligger Katrineholm på närmare 30 procent säkra överfarter, Nyköping landar på 11 procent. Lars Nordquist påpekar dock att siffran är bättre än så i Nyköping eftersom kommunen inte har rapporterat in alla åtgärder.

Samtidigt har förbättringar gjorts. Nordquist nämner arbetet med det cykelstråket från Hamnvägen till järnvägsstationen, och inte minst korsningen Fruängsgatan/Västra Kvarngatan som nu bedöms vara en säker övergång.

Tommy Carlsson, chef för gata, park, hamn i kommunen, tycker att Nyköping trots allt ligger relativt bra till med säkerhetsförbättringarna.

– Det är alltid svårt att jämföra sig med andra men vi jobbar ständigt med det här. Sedan har vi stora ombyggnader på gång med resecentrum, och Östra infarten och vi vill kanske inte gå före och göra så mycket jobb innan de projekten sätter igång.

Som SN tidigare skrivit så ska överfarten på Västra viadukten byggas bort, det sker troligtvis under 2021. Kommunen planerar även fler åtgärder.

– Vi tittar på hur vi ska leda cykeltrafik från Folkungavägen fram till korsningen med Västra Kvarngatan. Det behöver vi göra något åt för det är besvärligt med trafik, skola, och parkeringsplats, säger Tommy Carlsson.

Lars Nordquist och NTF har samtidigt identifierat andra övergångar som de anser bör förbättras.

– Passagen på Lennings väg som går in mot vårdcentralen känns tveksam. Det går att köra i hög hastighet där utan några större problem. 

– Även korsningen vid Lennings väg/Trosavägen. Det finns trafikljus men springer någon över där så är det ju nästan en säker död om det kommer en bil vid fel tillfället, där går det fort när det blir grönt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!