Här sprängs din motor ren – med vätgas

Att göra rent motorn med vätgas är en ny teknik som blir allt mer populär. Ett av de första företagen att erbjuda tjänsten finns i Nyköping.

Richard Åndberg leder vätgasen in i bilens motor via insuget.

Richard Åndberg leder vätgasen in i bilens motor via insuget.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2022-09-27 17:17

Richard Åndberg, verkmästare och vd för Motorkonsult i Nyköping AB, har tagit fram en lite enklare och billigare variant på motorrengöring.

– Jag kan inte säga att jag har kommit på det, men jag är en av de första med vår lite mer invecklade maskin som gör den här rengöringen, absolut, säger han.

undefined
Richard Åndberg pumpar in vätgasen via luftinsuget.

Vätgasen tillverkas i en maskin med hjälp av destillerat vatten. Därefter pumpas den in i motorn via luftinsuget medan motorn står och arbetar på lite över tomgångsvarvtal. Vätgasen reagerar då med kokset som har bildats i motorn.

– Den här metoden är lite enklare, och det är en bra grej för hela motorn. Kunden kommer att få lägre energiförbrukning. Motoreffekten kommer att komma tillbaka och avgasvärdena kommer att bli bättre, säger Richard Åndberg.

Alla förbränningsmotorer drabbas förr eller senare av olika grad av igensotning, då det i framför allt dieselmotorn bildas sotpartiklar under förbränningen i cylindern. Problemet med igensotning ökar hos motorer som går korta stunder och med låg belastning, det vill säga exempelvis korta körningar inne i stadsmiljö.

undefined
Richard Åndberg leder ut avgaserna där alla föroreningar följer med.

– Dieselbilarna som går för korta sträckor och inte blir tillräckligt varma, hetsar på det här med igensotning, säger Richard Åndberg.

För mycket smuts i motorn gör att effekten sjunker och att EGR-ventilen (avgasåterledningsventilen) går sönder. Ventilen sitter monterad på motorns insugsrör efter luftfiltret. Den leder in redan förbrända avgaser i motorn, för att dessa ska förbrännas igen. Detta sänker förbränningstemperaturen och minskar utsläppen av kväveoxider. EGR-ventilen kan vara vakuumstyrd, eller elektriskt styrd via en inbyggd motor.

– Avgasventilen blir extremt igenkoksad och måste bytas. Den är dyr, vissa sitter jättebra till och vissa extremt dåligt. Ibland får man använda en hel arbetsdag till att byta en ventil, säger Richard Åndberg.

undefined
Richard Åndberg leder vätgasen in i bilens motor via insuget.

Det finns två alternativ för rengöring av motorn. En lite dyrare där fler tillsatser används och man måste byta ut all olja i motorn. Det lite billigare alternativet är att bara hjälpa till med vätgas och tillsatser när bilen är i gång under cirka 30 minuter. Då behövs inte oljebyte.

– Vätgasen bryter ner föroreningarna med en explosion men absolut inte allt, då måste man ta isär hela motorn. Men den tar bort en hel del av partiklarna. Det blir små partiklar som försvinner ut med avgaserna, säger Richard Åndberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!