Richard Åndberg, verkmästare och vd för Motorkonsult i Nyköping AB, har tagit fram en lite enklare och billigare variant på motorrengöring.
– Jag kan inte säga att jag har kommit på det, men jag är en av de första med vår lite mer invecklade maskin som gör den här rengöringen, absolut, säger han.
Vätgasen tillverkas i en maskin med hjälp av destillerat vatten. Därefter pumpas den in i motorn via luftinsuget medan motorn står och arbetar på lite över tomgångsvarvtal. Vätgasen reagerar då med kokset som har bildats i motorn.
– Den här metoden är lite enklare, och det är en bra grej för hela motorn. Kunden kommer att få lägre energiförbrukning. Motoreffekten kommer att komma tillbaka och avgasvärdena kommer att bli bättre, säger Richard Åndberg.
Alla förbränningsmotorer drabbas förr eller senare av olika grad av igensotning, då det i framför allt dieselmotorn bildas sotpartiklar under förbränningen i cylindern. Problemet med igensotning ökar hos motorer som går korta stunder och med låg belastning, det vill säga exempelvis korta körningar inne i stadsmiljö.
– Dieselbilarna som går för korta sträckor och inte blir tillräckligt varma, hetsar på det här med igensotning, säger Richard Åndberg.
För mycket smuts i motorn gör att effekten sjunker och att EGR-ventilen (avgasåterledningsventilen) går sönder. Ventilen sitter monterad på motorns insugsrör efter luftfiltret. Den leder in redan förbrända avgaser i motorn, för att dessa ska förbrännas igen. Detta sänker förbränningstemperaturen och minskar utsläppen av kväveoxider. EGR-ventilen kan vara vakuumstyrd, eller elektriskt styrd via en inbyggd motor.
– Avgasventilen blir extremt igenkoksad och måste bytas. Den är dyr, vissa sitter jättebra till och vissa extremt dåligt. Ibland får man använda en hel arbetsdag till att byta en ventil, säger Richard Åndberg.
Det finns två alternativ för rengöring av motorn. En lite dyrare där fler tillsatser används och man måste byta ut all olja i motorn. Det lite billigare alternativet är att bara hjälpa till med vätgas och tillsatser när bilen är i gång under cirka 30 minuter. Då behövs inte oljebyte.
– Vätgasen bryter ner föroreningarna med en explosion men absolut inte allt, då måste man ta isär hela motorn. Men den tar bort en hel del av partiklarna. Det blir små partiklar som försvinner ut med avgaserna, säger Richard Åndberg.