Här växer butiken tillsammans med e-handeln

På Elgiganten i Nyköping är e-handeln inget hot mot butiken – tvärtom. "Nätet har blivit vårt showroom", säger David Golander, butiksägare.

För Elgiganten i Nyköping har e-handeln varit en framgångsfaktor för butiken. Kunderna använder nätet som en första ingång innan de kommer till butiken, berättar Tim Thorsell och David Golander.

För Elgiganten i Nyköping har e-handeln varit en framgångsfaktor för butiken. Kunderna använder nätet som en första ingång innan de kommer till butiken, berättar Tim Thorsell och David Golander.

Foto: Roger Sundberg

Nyköping2020-10-06 06:28

I många stadskärnor syns spår av konkurrensen från e-handeln. Tomma skyltfönster vittnar om butiker som tvingats slå igen när kunderna uteblir och i stället gör sina inköp via nätet.

Det förändrade köpmönstret syns tydligt också inom hemelektronikbranschen. Nästan en tredjedel av försäljningen går via nätet, enligt en nyligen publicerad rapport från Handelns utredningsinstitut (HUI).

Men trots att e-handeln växer så det knakar går det bra för många butiker som säljer hemelektronik, som till exempel för Elgigantens butiksnät.

– Jag skulle vilja säga att det går bra för vår butik tack vara e-handeln. Och tvärtom. Det går bra för vår egen e-handel tack vare att vi har ett väl utbyggt butiksnät, säger David Golander.

För ungefär fem år sedan började Elgiganten arbeta efter en strategi som kallas för "Klicka och hämta". Kunder som handlar via Elgigantens näthandel får hämta ut varorna företagets butiker. Butikerna fungerar som försäljningsplatser – med samma priser som i nätbutiken – men också som utlämningsställen.

Det har visat sig vara en framgångsrik strategi, berättar David Golander.

– Vi har märkt att många människor gärna hämtar ut sin vara i butik. De uppskattar snabbheten – man kan ha varan en kvart efter det att ordern har lagts. Det kan vara ganska struligt att sitta hemma och vänta på att en vara ska levereras.

Elgigantens nätbutik har blivit den plats som kunderna först besöker när de står i begrepp att göra ett inköp, berättar han. En del gör klart köpet direkt framför datorn medan andra kommer till den fysiska butiken för att få mer information, för att se varan rent fysiskt eller ställa frågor till personalen.

För många år sedan var många i branschen rädda för att digitaliseringen skulle förvandla butikerna till rena showrooms, dit kunderna kunde titta på varor inför en affär på nätet, berättar han.

– I stället har nätet blivit något av en showroom för våra butiker. Det är på nätet som kunderna först ser varan. Sedan kommer de till butiken för att lära sig mer.

I stället för att e-handeln har utvecklats till ett hot mot butikerna har nätet blivit en enorm tillgång, anser David Golander. Han är dessutom helt övertygad om att resan bara har börjat.

– Utvecklingen går väldigt snabbt och den pågående coronapandemin gör att den går ännu snabbare. Vi är bara i början av den här förändringen, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!