Åpromenaden mellan Marieberg och Harg längs med Nyköpingsån är väldigt välanvänd av flanörer, motionärer och hundägare. På motsatt sida av ån går Sörmlandsleden, även den populär och väl upptrampad.
Men frågan är om man som gående framöver behöver hålla extra koll så man inte får en betongklump i skallen när man passerar under E4-bron över ån. Betongen har nämligen lossnat och rasat i marken på två av de fyra långa kantbalkarna. Med åren har det börjat se riktigt hackigt ut.
– Det görs en översyn av broarna vart sjätte år. Det är de kraven vi har, säger Johan Severinsson, nationell samordnare för brounderhåll på Trafikverket i regionen som bland annat innefattar Sörmland.
Senast en sådan inspektion gjordes av bron över ån var 2021. Då ansågs skadorna så ringa att brobalkarna inte behövde renoveras.
– Nej, det finns inte med i planeringen, säger Johan Severinsson.
Han är medveten och har sett att det finns skador på två av broarnas kantbalkar.
– När vi upptäcker sprickor brukar vi skicka ut folk som får ta bort det som sitter löst, säger Johan Sverinsson.
Men den senaste stora skärvan på över två kilo som rasat i marken denna vinter kan han inte ha sett.
Boven i dramat är armeringsjärnen inuti betongen som rostar vilket gör att betongen lossnar i skärvor. En orsak till att det rostar kan vara kloriner från vägsaltet som tar sig in i betongen till armeringen. En annan kan vara att skyddsstaketets stolpar kan komma i kontakt med armeringen.
– En viss bortspjälkning av betongen ska bron tåla, säger Johan Severinsson.
Men om eller att det skulle vara någon fara för de som går under bron vill han inte säga något om.
Tommie Pajulampi bor på Oppeby gård och brukar gena under bron när han varit vid köpcentret Pålljungshage och ska hem. Han har också noterat att bron vittrar sönder.
– Man undrar ju när de ska göra någonting åt det.
Men någon större oro för att få en betongskärva i skallen har han inte när han passerar där.
– Nä, det är inte så att man duckar direkt.
Tommie Pajulampi konstaterar att en renovering av bron nog blir rätt mycket förenat med trafikproblem något som gör att ansvariga drar sig för att göra det.
– Ja så måste det ju vara.