Förra året sålde Nyköpings företagarorganisation Nysam presentkort för 6,4 miljoner kronor. Det var ett välkommet tillskott för handeln och restaurangnäringen i Nyköping, som då brottades med följderna av pandemin.
Dessutom var det ett rekord. Aldrig tidigare har presentkortsförsäljningen – som Nysam började med för sju år sedan – gått så bra. Birgit Båvner trodde att rekordet var svårslaget. Så var det inte.
Hittills i år har nämligen Nysam sålt presentkort för 8,8 miljoner kronor. Det innebär att försäljningen har ökat med 37 procent.
– Det trodde jag aldrig. Dessutom är det ett par veckor kvar på året. Kanske landar vi på nio miljoner kronor till slut, säger hon.
Även denna gång är det följdverkningarna av pandemin som ligger bakom rekordet. Försäljningen tog ordentligt fart under den senaste månaden. Orsaken är att många arbetsgivare har bokat av julbord – och i stället ger de sina anställda ett presentkort.
– Det är naturligtvis dystert. Men om arbetsgivarna i stället köper presentkort som de anställda senare kan lösa in på en restaurang är det i alla fall det näst bästa, säger hon.
Vad betyder det för handeln i Nyköping att försäljningen går så bra?
– Det betyder mycket. Dels är det ett direkt ekonomiskt tillskott.Dels är det ett tecken på att allt fler Nyköpingsbor får upp ögonen för hur viktigt det är att de handlar lokalt. I ett längre perspektiv är det avgörande för en levande stadskärna.