Hårt tryck på moppekurser

Att kunna sticka iväg på en egen moppe är frihet. Men det krävs förarbevis eller ett AM-körkort beroende på vilken modell man väljer. Och nu är det högsäsong på utbildningarna.

Nyköping2016-04-14 18:00

På Albertsons trafikskola i Nyköping märks en tydlig ökning av antalet ungdomar som vill ta AM-körkort, det vill säga körkort för det som kallas EU-moped.

– Tidigare hade vi mellan 100 och 120 elever per år som tog AM-körkortet. Förra året var det 135 och hittills i år är det över 50 som gått kursen, och vi är bara i början av säsongen, säger Torbjörn Westman skolchefen på Albertsons.

Att fler vill köra moppe syns även hos leverantörerna. Enligt Torbjörn Westman sålde Yamaha slut på hela sitt centrallager av EU-moppar redan i maj förra året.

Den ökade efterfrågan kan bero på flera saker, tror Torbjörn.

– Det är ett smidigt sätt att ta sig till träningar och skolor utan att föräldrarna måste skjutsa. Sen är det också miljövänligare än att åka i en stor bil.

Sabina Myrman som bor en bit från Nävekvarn var en av de många ungdomarna som förra året tog ett AM-körkort. Och för henne är det precis som Torbjörn antar – mopeden gör att hon klarar mycket transport på egen hand.

– Jag bor en bit från busshållplatsen och stan, och moppen gör att jag känner mig mer fri. Jag kan sköta mig själv utan att alltid behöva ringa mina föräldrar. På sommaren åker jag väldigt mycket, till kompisar och vi åker iväg och gör saker tillsammans, säger Sabina.

Teoriutbildningen innehåller mycket fakta men Sabina tyckte inte det var jobbigt att lära sig.

– Det går mycket snabbt att lära sig bara man fokuserar. Och det är lätt när man känner att man verkligen vill ha körkortet.

Torbjörn menar att det finns det stora vinster att först ta moppekortet om man året efter tänker börja med bilkörkort.

– Då är hela grundteorin redan färdig och eleven har också tillämpat kunskaperna i trafiken. När man tar AM-kortet lär man sig tänka på ett annat sätt, man blir riskmedveten och lär sig trafikreglerna, säger Torbjörn.

Enligt Trafikverkets statistik har dödsolyckorna bland unga förare sjunkit sedan början av 2000-talet. En anledning tros vara att AM-körkortet och förarbeviset infördes men också att antalet 15- och 16-åringar under många år minskade. Men fram till 2023 kommer dock kullarna med 15-åringar att öka och risken finns därmed att även olyckorna ökar, säger Jörgen Persson på Trafikverket.

Även om AM-körkortet kostar en del har eleven igen pengarna sedan när man börjar med bilkörkortet, hävdar Torbjörn.

– För att få börja på mopedkursen måste man minst vara 14 år och 9 månader. Först är det teorin i åtta timmar och sen självstudier med datorfrågor. Efter det får eleverna komma ut i trafiken i fyra timmar.

Därefter görs ett teoretiskt prov hos Trafikverket, inget körprov behövs men man måste ha fyllt 15 innan teoriprovet.

Att jobba med 15-åringar tycker Torbjörn är en rolig uppgift.

– De är så otroligt motiverade, formbara och har lätt att förstå. De längtar ju efter att få köra och moppe är det enda de har i huvudet. Fast de aldrig kört förut lär de sig fantastiskt fort. Det som kan vara svårt är placeringar på vägen, se skyltar, förstå cirkulation, och planera sin körning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om