Det går i en rasande fart.
För två månader sedan presenterade X Shore nyheten att bolaget ska bygga världens modernaste och mest hållbara båtfabrik i Nyköping. Redan nu finns en pilotanläggning i de enorma industrilokalerna på Arnö och produktionen har kommit igång, om än i liten skala.
– Just nu slutmonterar vi en av våra elbåtar. Det är den första båten som kommer att lämna vår fabrik i Nyköping, säger Elias Wästberg på X Shore, ansvarig för fabriksetableringen.
Etableringen kommer att fortsätta i hög hastighet. Efter årsskiftet ska slutmonteringen göras på en linje som rymmer 6-10 båtar. Och från och med april ska även skroven tillverkas i Nyköping. När anläggningen är i full drift ska över 100 anställda tillverka två elbåtar om dagen (400 om året) – som sedan levereras till kunder över hela världen.
Och intresset är mycket stort. Rubriker i både svensk och internationell båtpress har bidragit till att X Shore är ett högprofilerat bolag. Ofta dras paralleller mellan X Shores elbåt – Eelex 8 000 – och den framgångsrika entreprenören Elon Musks bilmärke Tesla.
På ett plan är jämförelsen korrekt, hoppas och tror X Shores vd Jenny Keisu.
Genom att ta fram en elbil som tog marknaden med storm lyckades Elon Musk få hela branschen att titta på mer hållbara lösningar. Elbåtarna som lämnar Nyköpingsfabriken ska förhoppningsvis pusha båtbranschen i samma riktning, förklarar hon.
– I jämförelse med den utveckling som skett inom bilbranschen har båtbranschen stått relativt stilla. Vi vill förändra branschen på global nivå, säger hon.
Jämfört med en traditionell motorbåt är miljöfördelarna med en elbåt många. Förutom att eldriften minskar klimatavtrycket blir ljudföroreningarna i vattnet – något som är ett stort problem för djurlivet – betydligt lägre.
Men för att lyckas räcker det inte med att enbart ha hållbarhet som försäljningsargument, menar Jenny Keisu. Körupplevelsen och den digitala tekniken var en bidragande orsak till Teslas framgång. Eelex 8 000 ska ge kunden samma känsla – fast på vattnet.
– När man har kört en av våra elbåtar ska man känna wow...det är så här det ska vara att köra båt. Accelerationen är fantastisk och i låga farter är ljudet så lågt att du kan höra fågelkvitter. Dessutom är Eelex helt digitalt uppkopplad, säger hon.
Sedan Eelex 8 000 såg dagens ljus hösten 2020 har efterfrågan varit stor. Orderböckerna är fulltecknade och båtar har levererats till kunder på tre olika kontinenter.
Men hittills har produktionen var blygsam. Ett antal båtar har byggts på X Shores anläggning i Frihamnen i Stockholm. När fabriken i Nyköping står klar kommer produktionen att mångdubblas.
Var får ni pengar ifrån?
– I april hade vi en investeringsrunda och fick in närmare 160 miljoner kronor. Investerarna stod i kö. Vi befinner oss i den angenäma situationen att vi kan välja vilka vi vill ha med i bolaget, säger Jenny Keisu.
Fabriken i Nyköping är bara första steget när X Shore tar steget till industriell produktion. I mars lanserade bolaget sin elbåt på båtmässan i Palm Beach i USA. Nu är planen att öppna en fabrik i USA under nästa år.
– Vår fabrik i Nyköping kommer att stå som modell för vår satsning i USA. Därför är den kompetens som vi bygger upp och de erfarenheter vi får i Nyköping extremt viktiga.