Det är Ostlänkens sträckning mellan Sillekrog och Sjösa som nu har fått laga kraft – den del av den nya järnvägen som ansluter till sträckningen genom Trosa kommun.
Att järnvägsplanen vinner laga kraft betyder att den inte längre kan överklagas, och att Trafikverket har rätt att ta den mark som behövs i anspråk. Det förklarar Anton Hedin, huvudprojektledare på Trafikverket.
– Det är en viktig milstolpe för oss, konstaterar han.
Den nya järnvägen kommer att gå från Sillekrog ner mot Gärdesta, mellan Lästringe trafikplats och Lästringe. Här kommer den att delvis gå över jordbruksmark, innan den fortsätter mot Tystberga och bryter fram mellan Tystberga kyrka och E4:an, korsar väg 774 mellan Tystberga och Sättersta och sedan väg 771 mellan Tystberga och E4:an.
Därefter sträcker sig järnvägen mer eller mindre parallellt med E4:an. Vid Uttersjön kommer den att gå på broar över vattnet, och sedan på en omkring 300 meter lång bro över motorvägen.
– Det är kanske den mest spektakulära delen som kommer att synas mest för allmänheten, säger Anton Hedin om broarna.
För att järnvägen ska kunna byggas, kommer fyra bostadshus att tvångsinlösas. Ytterligare elva bostadsfastigheter kommer att få erbjudande om förvärv. Där handlar det om att husen kommer att ligga så nära järnvägen att det blir störningar av buller, men staten kan inte tvinga ägarna att sälja dessa fastigheter.
Men betydligt fler än så kommer förstås att påverkas av den nya järnvägen, på olika sätt. Micaela Hedenström bor utanför Tystberga, där järnvägen kommer att dras fram mellan Tystberga kyrka och hennes hus. Att det skulle kunna bli så visste hon när hon flyttade hit. Ändå känns det tråkigt, tycker hon.
– Jag är inte jättenöjd, det känns inte askul. Det räcker med motorvägen, säger hon.
Micaela Hedenström bor inom hörhåll från E4:an. Hur mycket buller det blir från järnvägen återstår att se. Det finns en liten kulle mellan huset och dalen där den ska gå fram.
– Men låter det för mycket vill jag inte bo kvar. Jag bor ju på landet av en anledning säger hon.
Även om järnvägsplanen mellan Sillekrog och Sjösa nu fått laga kraft, kommer det ta ett tag innan spadarna sätts i jorden. Under 2027 är det tänkt att de första entreprenadarbetena ska börja på delsträckan. Innan dess kan det dock bli tal om arkeologiska undersökningar. 2035 är det sagt att Ostlänken ska öppna för trafik.