Hemligt priskrig på mat – så lockar butikerna kunder

Livsmedelskedjorna slåss om kunderna genom prissänkta varor och slopad moms på grönsaker, något som välkomnas av Nyköpingsborna.

Livsmedelskedjorna väljer olika strategier för att locka kunder att handla mat.

Livsmedelskedjorna väljer olika strategier för att locka kunder att handla mat.

Foto: Stina Stjernkvist/SvD/TT

Nyköping2023-04-09 05:03

Lidl var först ut med en kampanj att sänka och frysa priser på ett hundratal specificerade varor. Veckan efter tog Ica och Coop rygg på kedjan och meddelade att även de planerade omfattande prissänkningar. Lidl publicerade hela listan med prissänkta varor på sin hemsida och Coop berättade att medlemmar får 12 procents avdrag på priset på färsk frukt och grönsaker.

Ica Sverige, som står näst i tur, har dock valt att hemlighålla vilka varor som får lägre pris. Joakim Bohman, direktör för marknad och försäljning, har i en intervju med P4 motiverat att beslutet är taget av konkurrensskäl.

undefined
I Inga-Britt Andersson tycker att det är bra att fler butiker sänker matpriserna och på så sätt ökar konkurrensen. Nu till påsk kommer släkten ha knytkalas för att minska kostnaderna.

Inga-Britt Andersson, som precis handlat på Lidl i Nyköping, välkomnar att fler butiker nu väljer att sänka sina priser.

– Det så väldigt mycket mat som blivit dyr så det är bra med ökad konkurrens, säger hon.

Priserna kan variera då handlarna själva bestämmer över sitt sortiment.

– Vi har inte planerat klart än. Men i butiken kommer det att vara supertydligt vilka varor som är prissänkta, säger Ica-handlaren Mathias Fernqvist i Oxelösund.

Kurt Karlsson, butikschef på Stora Coop i Nyköping, säger att det känns som om försäljningen av frukt och grönsaker har ökat men har ännu inga klara siffror. Han tycker att det är rätt att välja prispress på just den varukategorin.

– Priserna har stigit på frukt och grönt och just nu är vi ju inne i en tråkig säsong. Den här tiden på året är det dyrt eftersom det är mycket import från Marocko och Spanien till exempel. Då är det bra att vi kan sänka priset, säger han.

undefined
Josef Gongos familjs matkostnader har gått upp med flera tusen kronor i månaden under det senaste året.

Lidlkunden Josef Gongo berättar att familjen definitivt tänker mer ekonomiskt för att få ner matkostnaderna och välkomnar prissänkningar.

– Vi har tre barn, så det märks tydligt att det har blivit dyrare med mat. Det är inte lätt, men vad ska man göra. Vi försöker hålla koll på erbjudanden och jämföra priser, säger han.

undefined
Carina Campbell Olofsson och Bengt Olofsson får ner matkostnaderna genom att jämföra priser, kolla efter erbjudanden och handla i flera olika affärer.

Bengt Olofsson och Carina Campbell Olofsson som precis varit och handlat berättar att de minskar sina utgifter genom att äta efter säsong, ta till vara på rester och tänka ekonomiskt.

– Vi utnyttjar reklambladen och kollar efter erbjudanden, sen tar vi en tur med bilen till olika butiker när vi ska handla, berättar Carina Campbell Olofsson.

Bengt Olofsson fyller i att det funkar för dem att åka runt då de är pensionärer och har tid, men att många inte har samma möjligheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!