Under de senaste 20 åren och i synnerhet under pandemin har mikrobryggerier haft ett stort uppsving och frodats över hela landet, men nu verkar trenden brytas, enligt Systembolagets inköpschef Fredrik Arenander.
– Vi ser ett klart trendbrott med mindre försäljning av småskaligt bryggd öl, säger han.
Anledningen till detta, om man frågar Fredrik Arenander, är det ekonomiska läget som spär på kostnaden för att brygga öl. Råvarorna har blivit dyrare och också flaskor, etiketter och leverans, samtidigt som intäkterna minskar när färre väljer att köpa finölen.
– Nu är vi för första gången inne i något som är en besvärlig situation och att det får påverkan det ser vi ju. Sen hur det kommer att se ut framöver är svårt att säga i nuläget, säger Fredrik Arenander.
Under hösten har två mikrobryggerier i Sörmland gått i konkurs: Stallarholmens brygghus och Eskilstuna ölkultur.
Något som däremot går bättre på marknaden är spriten.
– Än så länge ser vi att vi har en tillväxt för lokalt och hantverksmässigt tillverkad sprit, mycket drivet av en gin-trend.
Det tillkommer fortfarande nya producenter och det säljer mer och mer, förklarar Fredrik Arenander.
Det kan sprittillverkaren Kent Karlsson skriva under på. Han driver det lokala bryggeriet och destilleriet Stenstugan utanför Jönåker. Det började som ett ölbryggeri 2020 men har alltmer gått över till bara sprittillverkning.
– Det har gått upp och ner men det funkar tack vare att jag började med spriten istället för ölen, säger han.
Han säljer till sju Systembolagsbutiker runt om i Sörmland och kör ut leveranserna själv varje fredag. Om kostnaden att driva verksamheten säger han följande:
– Jag har fördelen att jag har byggt allt själv och använder solenergi. Man får passa på att destillera när solen är uppe.
För Kent Karlsson har det varit värt allt arbete, trots att han har ett heltidsjobb parallellt.
– Visst är det roligt, annars skulle man inte hålla på. Jag har byggt upp ett varumärke och säljer bara lokalt, säger han.
Ett vinnande koncept, om man lyssnar på Fredrik Arenander:
– Har man som bryggeri en god kvalité över tid och lyckas skapa sig en tydlig identitet och profil, vad man står för, samt en stark lokal förankring och närvaro så kommer man långt. Och sist – ha tålamod, det tar tid.