Hög tid att laga cykel och sandaler – prishöjning hotar

I somras sänktes momsen på reparationer, men lyckan blev kortvarig för reparatörer och kunder med cyklar, skor, läder och kläder i behov av lagning. Snart kan momsen höjas.

Robert Holmér på Jacks cykel upplevde att förra årets momssänkning hjälpte hans verksamhet mycket och han ser ett stadigt ökande intresse för både cyklar och reparationer.

Robert Holmér på Jacks cykel upplevde att förra årets momssänkning hjälpte hans verksamhet mycket och han ser ett stadigt ökande intresse för både cyklar och reparationer.

Foto: Jennie Krook

Nyköping2023-02-14 11:01

Den 1 juli 2022 sänkte den dåvarande regeringen momsen på reparationer för cyklar, skor, lädervaror, kläder och hushållslinne, till sex procent. Flera av Nyköpings reparatörer var glada.

Nu vill regeringen höja momsen igen, till tolv procent. Ett av argumenten är att moms inte bör användas för att nå vissa mål, till exempel att öka antalet reparationer, att det går emot dess syfte. Slutgiltigt beslut tas 22 februari i riksdagen och höjningen föreslås gälla från 1 april.

– Det är väldigt tråkigt. Jag har inte höjt våra priser på flera år, men det kommer jag att behöva göra om momsen höjs, säger Amel Albokhnefes på Amel tyg & sy i Nyköping.

Reparationer är en stor del av hennes verksamhet, nästan 70 procent, och hon ser ett ökat intresse från kunderna.

– Många gör lagningar och ändringar. Den sänkta momsen hjälper också många som inte har råd att köpa nya kvalitetskläder att i stället laga sina gamla.

undefined
Amel Albokhnefes säljer också gardiner och tyger men tror det blir tufft för många som försörjer sig på reparationer med momsökningen.

Amel Albokhnefes är även orolig för hur den höjda momsen påverkar de som arbetar med reparationer.

– Jag tror tyvärr många kommer att lägga ner, mycket blir dyrare och höjd moms är inte vad branschen behöver.

Även Robert Holmér på Jacks cykel ser prisökningar framför sig.

– Momssänkningen var en väldig hjälp, den gjorde att vi inte behövde höja våra priser efter sommaren. Nu har vi fått höja vissa saker på grund av ökade kostnader, och när momsen höjs kommer vi att behövs höja ytterligare, säger han.

Mer än hälften av Jacks cykelverksamhet är reparationer.

– Det går att försörja sig men det är inget man blir fet av. Det är en ”gå runt-business”.

Robert Holmér som är infödd i företaget och har jobbat på Jacks cykel sedan 90-talet berättar att han genom åren varit med om flera upp- och nedgångar. 

undefined
Robert Holmér på Jacks cykel är infödd i företaget och har jobbat där sedan 90-talet.

– Vi vet ännu inte vad detta leder till men man märker ju redan en viss försiktighet hos människor när det gäller att spendera pengar.

Samtidigt ökar intresset för reparationer stadigt, enligt honom.

– Människor cyklar mer och mer, brukandet ökar. Även inställningen att man inte behöver köpa nytt känns mer självklar nu än för ett tag sedan. Jag har många kunder som berättar att de gör sig av med ”den andra bilen” och i stället skaffar el- eller lådcykel, särskilt i den yngre generationen. Jämför man med bilar så kommer det fortfarande att vara billigt att reparera en cykel, trots momshöjning, säger Robert Holmér.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!