När vi träffar Erik Seger utanför hans lägenhet på Ringvägen dröjer det inte många sekunder innan en svart BMW drar förbi i full karriär på den smala gatan. På vägen råder det just nu en hastighetsbegränsning på 40 km/h och högerregel, regler som Erik menar att många inte följer.
– Folk tror ju att det är huvudled och lyder inte högerregeln, jag hör ofta bilar som får tvärnita i korsningarna eftersom de kör så fort.
Erik Seger är inte den enda i området som har synpunkter på just trafiken. En annan boende i området har lämnat in klagomål hos kommunen, samt lämnat in ett medborgarförslag främst gällande bullret som blir av trafiken, bland annat av de höga hastigheterna.
Efter synpunkter på buller och fortkörningar på gatan genomförde kommunen i slutet av 2014 en trafik - och hastighetsmätning av delar av Ringvägen. Mätningen visar att 15 % av fordonen översteg en hastighet på 48 km/h. Kommunen fortsätter nu efter mätningen att bevaka hastigheter kring Ringvägen.
– På grund av den relativt höga trafikintensiteten samt några höga topphastigheter så tittar vi på överfarter i korsningar, bl.a. vid Rättarvägen, skriver Farid Ruhani, trafikingenjör i Nyköpings kommun, i ett mail.
Han berättar även att det finns planer på att förbättra förhållandet för gående och cyklister och begränsa de höga hastigheterna på Ringvägen, bland annat genom att göra korsningen mellan Rättarvägen, Ringvägen och Allahelgonavägen säkrare.
Att gatan behöver förbättras för gångtrafikanter är något Erik Seger håller med om.
– Det behövs övergångsställen, för att åtminstone freda de som promenerar. Det är ju världens flöde av gymnasieungdomar här på väg till skolan.
Förutom övergångsställen tror Erik Seger att regelbundna fartkontroller behövs, för att få tag i de värsta fartdårarna. Att däremot sänka hastigheten till 30 km/h på hela gatan tror inte trafikingenjören Farid Ruhani kommer ha effekt. Han menar att det finns risk att människor i ännu mindre utsträckning skulle hålla sig till hastighetsbegränsningen, att det finns tendenser att folk håller fast vid samma hastighet de alltid kört.