Den första veckan i juli börjar blött. Mellan skurarna passar Fatima Andic från Stockholm på att gå ut från förtältet för att ta frisk luft. Runt henne på gräsmattan finns badleksaker, sittgrupper och solstolar – det som behövs för semesteravslappning. Men inte används under den här molniga dagen.
Sedan 2017 har hon med sin familj semestrat med husvagn.
– Förut åkte vi utomlands i alla fall en gång om året. Det gör vi inte längre, säger Fatima Andic.
För att säkra sin favoritplats nära stranden, restaurangen och svärföräldrarna brukar Fatima Andic boka sin plats för nästa år redan innan de lämnar Strandstuvikens camping för i år.
Trots regniga dagar hittar Fatima Andic saker att göra. I dag bygger hon om svärföräldrarnas altan som de haft framför husvagnen i 15 år.
– Det roligaste med att campa är att träffa folk och vara ute i naturen. Det finns alltid mycket att göra.
Fatima Andic är en av många som hittat glädjen med husvagnssemestrar. Under de senaste åren har intresset för att campa ökat. Förra året spenderades 17,1 miljoner gästnätter på campingplatser i Sverige.
I Sörmland spenderas strax över 300 000 nätter om året på campingar. En siffra som även var relativt jämn under pandemin, då antalet hotellnätter minskade.
– Jag tror att folk har tröttnat på hotellrum och har ett ökat behov av att komma ut efter de här åren, säger Lena Ganebring som tillsammans med sin son driver Strandstuvikens camping sedan slutet av sommaren 2019.
Lena Ganebring har märkt av det ökade intresset för campingsemester. Receptionisten Jenny Sjöberg har fullt upp med att checka in och ut semesterfirande gäster.
– I år har vi mycket mer än vanligt. Besökarna kom lite tidigare för säsongen och de bara fortsätter att komma, berättar Lena Ganebring.
Sommaren är den mest välbesökta perioden i residensstaden. För hotellen i Nyköping minskade antalet besökare under pandemiåren. Men efter raset har antalet nätter ökat för varje år.
– Juli är en bra månad för Nyköping med turism, säger Laura Mellander, vd för Scandic stora hotellet.
Likt campingen ser även de på hotellet en förändring i besökares resevanor. Och trots det ekonomiska läget bokas hotellets rum upp.
– Folk vill fortfarande göra något men de kanske inte vill åka utomlands i samma utsträckning, säger Laura Mellander.