Hundratals jobb försvinnerfrån företaget i år

Eberspächer har klarat eldprovet. Leveranserna till Daimler närmar sig toppfart och helt nya produktionslinor har byggts upp i Nyköping. Men när hantverk ersätts med high-tech behövs allt färre personer för att göra jobbet.

Nyköping2014-05-08 06:44

– Håll er inom de gula strecken och se upp för truckar.

Eberspächers vd Dietmar Schweighöfer kryssar mellan stationerna i det öppna industrilandskapet och stannar till när blicken faller på ett par anställda som står still och pratar. Det är skiftbyte.

– Ni svenskar har en vana att luta er hela tiden. I Tyskland brukar vi säga "If there is time for leaning, there is time for cleaning".

Mellan tre och fyra lastbilar om dagen lämnar nu Eberspächers lokaler på Arnö med destination Daimler och Scania. I lasten finns avgassystemen till den nya genrerationens lastbilsmotor, och det är de som hållit Schweighöfer och över 1000 andra personer i Nyköping upptagna på sistone.

För att förstå vad som hänt på Flättnaleden måste vi backa till 2009. Då vann det lilla Nyköpingsföretaget Swenox en jätteorder från tyska lastbilstillverkaren Daimler, som bland annat ligger bakom märket Mercedes-Benz. Modellen för hur det nya avgassystemet skulle byggas fanns, men produktionen var inte på långa vägar förberedd. Ganska snart stod det klart att Swenox hade lyft på lite för många vikter på skivstången. Tyska Eberspächer trädde in och köpte 76 procent av bolaget. Sedan dess har uppemot en miljard kronor investerats i Nyköping för att få tillverkningskedjan på plats, och vd:n har bytts ut två gånger.

Vårt besök den här våren har flyttats fram gång på gång. I över två månader har SN väntat på att få se vad som hänt innanför väggarna. Nu får vi förklaringen. Stora delar av de nya produktionslinorna har precis kommit i bruk.

På många sätt har det skett ett generationsskifte. Arbetssysslor som gjordes för hand utförs nu av robotar. I ett område dansar fyra gula armar runt och passar med precision in metallcylindrar runt katalysatorns hjärta. Enda stället där det behövs en människohand är när nya cylindrar läggs upp på rullbanden.

I nästa del av kedjan sätter 41 automatiserade svets-celler ihop systemen bit för bit. Här blev linan för lång för lokalen, vilket fick lösas med ett rullband på en liten bro. I dag passerar där 180 system om dagen. Målet är över 200.

– Det här är high-tech, helt klart ett steg uppåt jämfört med vad Swenox gjorde tidigare, säger Schweighöfer.

När vi passerar de gamla linorna, där de enklare avgasreningssystemen sätts ihop, blir skillnaden extra tydlig. De tar bara upp en bråkdel av lokalen. Schweighöfer, som kom till Nyköping för att styra upp expansionen, hymlar inte med att omställningen varit tuff.

– Självklart har den här perioden varit extrem för många av medarbetarna. Jag kan förstå att det är jobbigt att ändra på något som varit tillräckligt bra i alla år.

Själv går det knappast en helg utan att han tittar förbi produktionen, ofta fler än en gång om dagen. När linorna är klara och leveranserna ligger på en stadig nivå framåt hösten räknar han med att ha 600 till 700 anställda. Som flest var de 1100 personer i vintras, nu är antalet nere på 900. Det innebär att minst 200 jobb till försvinner i år.

– Vi har varit tydliga med det hela tiden och använt visstidsanställningar eller bemanningsföretag. Några kan få en chans att stanna men långt ifrån alla, säger Schweighöfer.

De jobb som blir kvar räknar han i alla fall med är ganska trygga vid det här laget. För varje investerad krona i Nyköping minskar risken att de tyska ägarna ska börja se sig om efter billigare lösningar i andra länder.

– Vid det här laget måste vi göra något riktigt illa för att de ska ta produktionen härifrån, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om