– Om man tittar generellt på Nyköpings kommun och hur vi ska tänka runt utbildning så måste vi höja lägstanivån, säger Henrik Anängen, kommunens IKT-samordnare, och syftar specifikt på den digitala kompetensen hos personalen inom den kommunala skolan.
– Det kan skilja väldigt mycket från skola till skola, eller klassrum till klassrum, hur det här används. Det beror på pedagogerna.
Det finns alltså de lärare som med stor entusiasm har anammat den digitala förändringsprocessen i skolan, bland annat tack vare att de kanske redan från början varit intresserade av datorer och ny teknik. Enligt Henrik Anängen behöver därför de lärare som inte varit lika ivriga, på grund av ointresse, skepsis eller osäkerhet, stöd och fortbildning.
– Kan vi jobba med pedagoger som är mest osäkra med datorn i undervisningen, då kan vi komma ganska långt. De som är duktiga kring IKT-frågor springer på av sig själva, men just de som inte är så vana och inte tycker att det är så lätt, det är de vi bör sikta oss in på, säger han.
– Mycket ligger på rektorn, som kan finnas med som en drivande kraft. Vi försöker stötta rektorer så mycket som möjligt och har rektorn kunskap om delarna så kan denne ställa krav på ett annat sätt.
Flera liknande besök som den på Herrhagsskolan planeras, bland annat just för att kommunen ska kunna stärka lärarnas och rektorernas kunskaper i digitala skolplattformar. Ett annat skäl är att kunna fånga upp de lärare som börjat på sina respektive skolor efter att kommunens digitala satsning påbörjades för två år sedan.
Fotnot: IKT står för information, kommunikation och teknik.