– Tyvärr, vi har inga jobb åt dem, det finns inget att göra, säger Lars Öhman, VD på det statliga företaget Infranord.
Därmed upphör en 100 år gammal verksamhet på järnvägen mellan Järna och Norrköping. Företaget Infranord har sitt ursprung i Banverket, som i sin tur bröts ut från Statens Järnvägar 1988 som fram till dess hade ansvaret för underhållet.
Numera är underhållet konkurrensutsatt och Infranord förlorade i höstas upphandlingen om sträckan Järna-Norrköping till Strukton Rail AB, som ingår i den holländska koncernen Strukton Rail.
För de 13 anställda i Nyköping, varav många jobbat sedan slutet av 1970-talet och närmar sig 60-åldern, kom därför inte nedläggningsbeskedet som någon överraskning. Under måndagen hölls ett formellt informationsmöte i Norrköping, men några varsel om uppsägningar har ännu inte lagts.
– Men det kommer absolut varsel, vi har ju övertalighet och inga jobb för dem längre, säger Lars Öhman.
Om de anställda i Nyköping kommer att erbjudas placering på någon annan ort är oklart. Infranord räknar med att ungefär 400 av de cirka 2 400 anställda ska sägas upp.
– Det beror dels på att verksamheten är konkurrensutsatt, dels på att vi behöver bli effektivare i vårt sätt att jobba. Vi måste börja tjäna pengar igen, säger Lars Öhman.
Det eftersatta underhållet på Sveriges järnvägar har fått kraftig kritik, från politiskt och fackligt håll. Två urspårningar i Stockholmstrakten har satt fokus på säkerheten och tillförlitligheten.
Tyder inte det på att ni borde ha mer jobb att göra istället för att lägga ned?
– Vi är ju bara en av alla de entreprenörer som jobbar med att reparera och underhålla och bygga järnväg. Även om vi har resurser och kapacitet att göra ännu mer så är det inte vi som håller i penningspåsen, säger Lars Öhman.