– Vi har inte haft några direkta köer under hela veckan. Coronaanpassningen har slagit väl ut, säger varuhuschefen Daniel Pettersson Engman på Elgiganten.
Vid köpcentrat Pål Jungs hage var det väldigt lugnt när det var dags att öppna butikerna vid klockan tio. Det stod några få kunder och väntade utanför de olika dörrarna.
– Förr brukade den här fredagen vara ganska kaotisk. Nu har det varit utspritt på en hel vecka och det har varit positivt ur coronasynpunkt, säger Sebastian Hallberg som är butiksanställd på Intersport i Pål Jungs hage.
Även Daniel Pettersson Engman, på Elgiganten i Gumsbacken, tycker att det varit lugnare än det brukar vara.
– Coronaanpassningen har slagit väl ut och vi har fått bra respons från våra kunder. Vi har spridit ut Black Friday till hela veckan. Och vi har haft lite ändrade öppettider. I måndags och idag, fredag, öppnade vi klockan åtta, säger han.
Stefan och Gunilla Eklund köpte en tvättmaskin på nätet.
– Vi betalade hemma och sedan åkte vi hit. Vi visade ett sms för personalen och sedan levererades maskinen direkt ut till bilen. Vi behöver inte ens gå in i affären, säger Stefan Eklund.
Elgiganten har utökat sina betalkassor och det går att betala direkt till personalen. Sedan levereras varan ut till bilen. Det handlar om de varorna som man annars hämtar i varuutlämningen.
– Det är jätteuppskattat och vi har fått bra respons från kunderna för att vi anpassar oss, säger lageransvarige Håkan Persson.
Kristian Södling har tagit sig upp till Intersport för att handla till sin dotter.
– Jag är inte här för att det är Black Friday men dottern behövde vinterskor. Jag ville passa på att vara här tidigt på morgonen för att slippa trängseln. Egentligen vill jag inte att barnen är med och handlar som det är nu. Men det är svårt med storlekarna på skorna när man handlar till barn, säger han.