"Inget reklamjippo"

När en ny optikerkedja på torsdagen slog upp portarna i centrala Nyköping gjordes det med ett löfte att dela ut glasögon till samhällets utsatta för flera hundra tusen kronor. – Det här är inget reklamjippo, vi vill hjälpa till på riktigt, säger kedjechefen Anders Zanton.

smarteyes_1.jpg

smarteyes_1.jpg

Foto:

NYKÖPING2014-09-18 16:14

Det myllrade av nyfikna besökare i den nyöppnade optikerbutiken Smarteyes på Västra Storgatan på torsdagen. De allra flesta har sannolikt råd att köpa sina egna glasögon. Men det finns i dag en växande grupp i samhället som inte har det och den nyetablerade optikerkedjan väljer nu att tillsammans med den lokala hjälporganisationen Träffpunkten erbjuda gratis synundersökningar och glasögon till den gruppen.

– Jag tycker det är ett fantastiskt initiativ, när jag fick mailet så var jag chockad i minst en kvart, säger Monica Ungermann, verksamhetsansvarig på Träffpunkten.

Träffpunkten tar emot olika utsatta grupper, exempelvis hemlösa, och ger dem mat och husrum. Hädanefter ska de alltså också kunna erbjuda glasögon.

– Det ligger i våra värderingar att alla har rätt att se och vi tycker inte att det kostar oss så mycket, säger Anders Zanton chef för Smarteyes i Sverige.

Totalt ska företaget satsa omkring 400 000 kronor på insatsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!