– Det är klart man blir orolig för inkomsterna. Det kan vara så att jag får sitta i fem timmar utan en körning, och sedan kommer någon och vill ha en körning för en hundralapp. Då tar jag den.
En bransch som fått en extra hård smäll av coronakrisen är taxibranschen. Yousaf Sahi har ett åkeri med två bilar där han kör den ena. Men båda förarna har permitterats på deltid under krisen.
– Förut kunde man tacka nej till en körning till Norrköping till exempel, om det var i slutet på ens arbetspass. Men nu blir man överlycklig, det innebär ändå tusen kronor, säger Yousaf Sahi.
Han hade tänkt utöka sitt åkeri med en bil under våren, och kanske två-tre till på sikt. Nu är alla planer satta på paus.
– Det kan gå fem timmar mellan körningarna. Dagskassan har vissa dagar halverats jämfört med tidigare, säger han.
Ska du byta bransch om det går så här dåligt?
– Jag tycker mycket om att jobba med det här, och det är ett trevligt företag. Så jag vill gärna jobba kvar. Skolskjutsavtalet garanterar en inkomst. Man blir väl inte rik direkt, men man överlever än så länge, säger Yousaf Said.
Hans åkeri är ett av tio som kör för Taxi Nyköping Oxelösund, med runt 110 medarbetare och ca 60 fordon i rullning i vanliga fall. Krisen har drabbat dem allihop. Mattias Nilsson Modéer är VD på företaget.
– Risken var ju stor att skolorna skulle stänga och då hade det varit katastrof för oss. Skolskjutsen är avgörande för oss. I en stad som Nyköping tror jag att det är avgörande att ha ett samhällsbetalt kontrakt i botten för att det ska gå att driva taxiföretag. Många elever har varit sjuka, med avbokade resor, men det har ändå rullat, säger Mattias Nilsson Modéer.
I vanliga fall kör de många skolklasser på utflykter under våren med sin busstrafik. Det ligger helt nere nu. Några intäkter kan de få genom att köra budtaxi, men inte tillräckligt för att täcka upp ekonomiskt för de minskade privatkörningarna.
Företaget har dessutom fått göra sig av med timvikarier. De visstidsanställda har också varit de som blivit arbetslösa först inom andra branscher som hotell och restaurang i Sörmland.
De som ingår i riskgrupperna är de som oftast åker taxi. Och helgkörningarna som annars brukar vara lukrativa för taxibranschen följer restaurangbranschen och utelivets: spikrakt nedåt.
– Vi kommer se effekter av detta under en lång tid framöver, säger Mattias Nilsson Modéer.