Järnvägsbygget skapar ringar på vattnet

Byggprojektet snabbjärnvägen Ostlänken ska varje år sysselsätta ungefär 1 300 människor. Men bygget kan också skapa betydligt fler jobb än så.

NYKÖPING2014-10-28 15:59

I dag arbetar 41 personer på Trafikverket med planeringen av Ostlänken.

Och de närmaste åren kommer ett antal konsultföretag och planerare att arbeta fram de tio olika järnvägsplanerna för Ostlänken. Redan i dag har två konsultföretag tagit hem en order värd 200 miljoner kronor. Uppdraget är att detaljplanera de två järnvägsetapperna mellan Järna och Trosa.

När sedan bygget sätter i gång, tidigast 2017, är det entreprenörer som kan se fram emot gott om uppdrag.

Det talas om totalt 13 000 årsarbeten under byggtiden, i runda slängar innebär det 1 300 jobb om året. Då handlar det om hårdvara, att lägga räls, att gräva tunnlar och bygga broar.

Dessutom tillkommer lokala projekt, som I Nyköping där det ska byggas ett nytt resecentrum som ska ersätta den gamla centralstationen. En gyllene chans för Trafikverket att visa ett socialt ansvarstagande, tycker Stig Ekström, vuxenutbildningschef på Campus Nyköping.

– Jag tycker att Trafikverket ska kräva ett socioekonomiskt ansvar av entreprenörerna i upphandlingen. Kräva att entreprenörerna ställer upp med ett antal utbildningsplatser, det kan hjälpa oss att få ut ungdomar och invandrare på arbetsmarknaden, säger Stig Ekström.

Ostlänken kommer också att skapa fler jobb än själva järnvägsbygget, tror Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska Handelskammaren.

– Det lär inte bli brist på möjligheter för företagare i kommunerna längs Ostlänken. Bygget kommer att skapa ringar på vattnet, de som arbetar måste ju både bo och äta också, säger hon.

När sedan Ostlänken invigs och öppnas för trafik, senast 2028, kan Nyköping, Trosa och Oxelösund få en riktig rekyl på arbetsmarknaden.

Närmare 1 000 nya jobb kan skapas, enligt en färsk rapport som Regionförbundet Sörmland har beställt av konsultföretaget Vectura.

Jobben uppstår dock sannolikt i Stockholm. Tanken med snabbjärnvägen är ju att kraftigt förkorta restiderna till Stockholm och Östgötaregionen, vilket i sin tur förenklar pendlingsmöjligheterna till de nya jobben.

Ostlänkenbygget innebär också att ett antal fastigheter som ligger i järnvägskorridoren måste flyttas.

– Inom fyra år blir det aktuellt, vill ni veta mer så hör av er till Trafikverket, sa projektledaren Otto Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om