JO riktar kritik mot Försäkringskassan

I tio år har turerna kring Per Gidelands livränta pågått. Nu riktar JO kritik mot Försäkringskassan i ett beslut om att handläggningen gått för långsamt.

NYKÖPING2013-08-07 07:24

Hösten 2002 ramlade Per Gideland i en trappa och skadade knät. Knäskålen var trasig och han blev sjukskriven.

– 2005 fick jag sluta på jobbet och fick sjukpenningen indragen, säger Per.

Då skickade han in en ansökan om livränta. Över två år senare, i september 2007, kom beslutet om att avslå Per Gidelands ansökan. JO har utrett handläggningen efter anmälan från Per Gideland. I utredningen har man inte kunnat hitta någon anledning till varför handläggningen tagit så lång tid.

– Tiden tickade bara på och jag fick bara veta att handläggningen pågick, säger Per Gideland.

Enligt JO:s bedömning har handläggningstiden varit oacceptabelt lång. JO anser också att det är en brist att anledningen till dröjsmålet inte gått att kartlägga. I sitt beslut ställer sig JO kritisk till hur handläggningen hanterats.

– Vi har som mål att det ska ta 120 dagar att handlägga ansökningar om livränta, vi ser allvarligt på det här, säger Susan Ottosen på Försäkringskassan.

Läs mer i papperstidningen om hur försäkringskassan ska förhindra att liknande fall sker i framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om