Julklappshandeln väntas minska med 500 miljoner kronor i år jämfört med förra året. Det enligt en prognos från branschorganisationen Svensk handel. Totalt beräknas hushållen i Sverige köpa julklappar för 21,5 miljarder kronor. Och eftersom allt har blivit dyrare räcker pengarna till färre, och/eller billigare klappar.
En av fyra kommer att köpa åtminstone någon julklapp second hand. Den vanligaste begagnatklappen är leksaker.
Nätet har tagit över och toppar som inköpsställe för julklapparna, därefter köps flest klappar på hemorten. Med bara några dagar kvar till julafton irrar många runt i butikerna för att hitta passande presenter.
Johannes Sellen äger och driver guldsmedsbutiken Nordic spectra i centrala Nyköping. Näthandeln är förstås en viktig del i butikens omsättning.
– Nu är det sista dagarna på julruschen på webben, sen blir det mer försäljning i butiken, säger han.
Han ser en förändring i inköpen, det är mer planerade inköp, mindre av ströhandel och "krimskrams", säger han.
– Vi säljer smycken till livets stora händelser. Julen är en sådan.
Kusinerna Klara Mattson Frank och Maya Dunlop ska fira tillsammans med sina familjer. De är färdiga med sina julklappsinköp. Det kommer att bli lite färre paket än vanligt i år, säger de.
Men Jonathan Peterson som julshoppar tillsammans med sin syster Evelina, skrattar när han får frågan om han dragit ner på julklapparna.
– Njae, det här blev dyrare än förra året, säger han.
Sofia Larsen, vd på Svensk handel, säger att årets julhandel är viktigare än någonsin för många handlare.
– Försäljningen kommande dagar är avgörande för att balansera upp ett ekonomiskt tufft år. Samtidigt har många konsumenter tvingats till en bantad julklappsbudget, säger hon.
Handlarna i Nyköping tycker att det är för tidigt att ge en inblick i årets julhandel, säger Erica Fjellstedt, verksamhetsledare i Nysam.
– Men handlarna är realister och har inte så stora lager. Det är sunt. I de här tiderna måste man ta kloka beslut.
Hon berättar samtidigt att försäljningen av Nyköpings eget presentkort ökat med några procent sedan förra året. 140 lokala företag är anslutna till systemet.
Svensk handels beräkningar av utfallet av årets julhandel baseras på två rikstäckande konsumentundersökningar genomförda i november och december i år.