Skavsta, Sveriges femte största flygplats med drygt 1,8 miljoner passagerare om året, ska få en tågstation vid snabbjärnvägen Ostlänken.
Det dröjer dock minst tio år innan Ostlänken öppnar.
Under tiden rustar Eskilstuna kommun och spänner musklerna rejält för att utmana Skavsta som Sörmlands flygplats nummer ett.
Målet är att bygga en tågstation, och det kan gå snabbt, enligt kommunalrådet Jimmy Jansson.
– Det krävs en växel och några meter spår, det är inga orimliga investeringar. Det går redan järnväg in till flygplatsen, men ska man komma in och ut på ett enkelt sätt krävs en växel till.
– Det här jobbar vi stenhårt på nu och det innebär att tio år före Skavsta kan vara järnvägsansluten så är Eskilstuna flygplats det, säger Jimmy Jansson.
Eskilstunas flygplats ligger vid Kjula och består i dag av en landningsbana, som behöver byggas ut för att klara alla typer av flyg. Nu förs diskussioner om att satsa ungefär en halv miljard kronor de kommande åren för att bland annat förlänga landningsbanan.
– För 500 miljoner kronor får vi en flygplats som spöar Skavsta med hästlängder. Då snackar vi terminaler och allting, det motsvarar i kvalitet en extra landningsbana på Arlanda som kanske skulle kosta tio miljarder, säger Jimmy Jansson.
I dag har Eskilstuna flygplats tillstånd för 27 000 flygrörelser per år, men det finns ingen reguljär trafik. Enligt Jimmy Jansson pågår samtal med intressenter.
– Vi kommer att gå ut ganska aggressivt mot marknaden, säger han.
Målet är inte i första hand att konkurrera med Skavsta, men han tror att marknaden kommer att inse fördelen med att flygplatsen har en järnvägsanslutning.
För Nyköping är Skavsta en viktig tillväxtmotor, men Jimmy Jansson tror inte det blir ett socialdemokratiskt inbördeskrig mellan de två kommunerna när Eskilstuna storsatsar.
– Nej. Det kommer nog att muttras, men om vi skulle börja hålla tillbaka på varje håll för att få god stämning på våra interna möten har man lite fel fokus.
Nyköpings kommunalråd Urban Granström (S) tar lätt på utmaningen.
– Eskilstuna flygplats är ingen konkurrent till Skavsta som har två miljoner passagerare och tillstånd för sex miljoner.
– Att en landningsbana i Eskilstuna skulle vara en konkurrent till Skavsta, det är nästan löjligt att kommentera ens.