– Nu är det snart fullt i alla hus i området, säger Conny Persson som driver Kinnarps och Gibon som ligger på Gumsbackevägen 12.
Flytten gick från Glödlampsfabriken i stadskärnan till Gumsbacken i november 2016.
– När vi tog över fastigheten 2016 och renoverade den för att passa vår verksamhet var det en del företag som flyttat från Gumsbacken och det var lite dåligt rykte om området som handel. Jag förstod inte riktigt varför då området ligger helt rätt, det enkelt att komma hit, det ligger inte för långt från stadskärnan och det går att parkera. Vi har inte ångrat oss en dag.
Både Kinnarps och Gibon är företagsgrupper som består av fristående företag. Kinnarps levererar inredning för företag, skolor och omsorg. Det rör sig om många olika typer av inredning, till exempel möbler, mattor, gardiner, belysning och konferensutrustning. Gibon arbetar med IT och hjälper små och medelstora företag med sin digitala transformation. Gibon hjälper bland annat till med servrar, nätverk och förbrukningsvaror. Gibon ordnar även utbildningar åt sina kunder.
Conny Persson menar att Kinnarps och Gibon har det lilla, lokala företagets smidighet och kan fatta många beslut själva. Samtidigt får de genom sin medverkan i företagsgrupperingarna Kinnarps och Gibon också storföretagets muskler, till exempel inom inköp, utveckling och avtal.
– Våra kunder blir ofta positivt överraskade när de sitter och diskuterar med mig eller mina medarbetare för att vi kommer med så många förslag på hur de kan göra. Vi ser kundens behov ganska fort.
– Samtidigt har vi muskler för att utveckla till exempel Gibon365 och Kinnarps Next Office-koncept. Vi har de erbjudandena i ryggen och kan anpassa dem till den lokala kunden när det gäller till exempel hyra, köp, hanteringar, ekonomi och hur man levererar det.
Gibon har 13 medarbetare och Kinnarp 9 medarbetare i Nyköping.
– I augusti ökade vi med en person och i oktober med ytterligare en. Vi kommer att anställa ytterligare medarbetare under vårt bokföringsår som sträcker sig fram till slutet av nästa sommar. Vi vill ha engagerade medarbetare som hjälper kunden att bli bättre på det den gör.
Kinnarpskedjan bedriver forskning kring kontorsarbete. En trend är att personalen bara delvis kommer att återgå till att arbeta på kontor efter pandemin.
– Man kommer uppskattningsvis att vara på den fysiska arbetsplatsen 3-4 dagar i veckan. Resten av tiden förlägger man arbetet på någon annan plats.
Kontoret kommer att fungera mer som en samlingsplats för till exempel möten och andra sociala aktiviteter. Conny berättar att Kinnarps inreder allt fler aktivitetsbaserade arbetsplatser.
– Man kan inte bara ha traditionella höj- och sänkbara skrivbord utan man behöver andra mötesfunktioner som till exempel kreativa hörnor och där ligger vi väldigt långt fram.
Utvecklingen fortsätter även att ställa högre krav på mötestekniken. Möten kan ha deltagare som sitter i ett rum på kontoret och några deltagare som medverkar via länk. Conny tycker att den som blir inbjuden att medverka i ett digitalt möte med hjälp av ljud och bild ska få en upplevelse av att den sitter med i rummet.
– Digitala möten tror jag kommer att öka ännu mer. Inte bara av miljöskäl och pandemin utan helt enkelt av effektivitetsskäl.
Kinnarp och Gibon ligger långt fram i sitt miljöarbete. Kinnarp arbetar till exempel med återvunnet material och använder lösningsmedelsfria lacker i sin produktion. Företaget har rationaliserat bort nästan allt emballage.
– Det blir alltid lite wellpapp, men det åker alltid ner i återvinningskärl, säger Conny.
– Vi har ett program som visar kunden hur den får bäst cirkulär hantering och minskad miljöpåverkan.