Järnvägsplanen har arbetats fram av Trafikverket, som i samarbete med Nyköpings kommun ska skapa ett nytt Resecentrum i anslutning till den planerade Ostlänken.
I mars i år fastställdes järnvägsplanen av en speciell enhet på Trafikverket – den så kallade planprövningen. Men beslutet överklagades av en privatperson. Och sedan dess har järnvägsplanen legat på regeringens och infrastrukturminister Tomas Eneroths bord.
Nu har Tomas Eneroth fattat beslut i frågan. Överklagandet avslås eftersom privatpersonen inte anses vara sakägare vad gäller projektet och inte heller berörs av möjligt buller i tillräckligt stor omfattning. Järnvägsplanen vinner därmed laga kraft.
– Det här ger oss en trygghet vad gäller tidsplanen. Men i övrigt så påverkas vi inte så mycket. Vi har tagit höjd för att planen skulle överklagas men också planerat utifrån antagandet att planen ska vinna laga kraft, säger Jonas Nimfelt, projektledare för den del av Ostlänken som ska passera Nyköping.
I somras vann kommunens detaljplan för Resecentrum laga kraft. I detaljplanen beskrivs hur hela området ska utformas, med nya byggnader, vägar och bygghöjder. I järnvägsplanen beskrivs bland annat hur järnvägen ska se ut och hur spåren ska gå.
– Regeringens besked att överklagandet avslås innebär att alla hinder nu är ur vägen. Nu är det bara att rulla på med full fart framåt, säger Urban Granström (S), kommunalråd.