Svåra olyckan på E4: "Ren tur att ingen dog"

Det började med en punktering på motorvägen. En stund senare hade fyra tunga fordon kolliderat i hög hastighet – men det kunde ha gått betydligt värre under olyckan på E4.

Mattias berättar om lastbilsolyckan

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2024-05-20 17:03

Nyheten i korthet

  • En allvarlig trafikolycka inträffade på E4 nära Gammelsta, där fyra tunga fordon kolliderade. Olyckan startade med en punktering på en lastbil.
  • Trots kollisionen i hög hastighet rapporteras ingen ha blivit allvarligt skadad, men flera personer fördes till sjukhus.
  • Lastbilsföraren som körde in i en TMA-bil, vilket ledde till olyckan, är misstänkt för grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. En förundersökning pågår.

– Det är inget roligt alls, fruktansvärt. Det här är ju branschkollegor till mig.

Det säger bärgaren Alrik Mattson, som larmades till Gammelsta på E4 i fredags eftermiddag. På plats såg han flera två lastbilar, en skåpbil och en TMA-bil. Flera fordon var demolerade, en lastbilshytt hade flugit loss från släpet och låg på motorvägen.

Allt började med att en lastbil fick punktering. I det läget skickades en servicebil från en däckfirma och en så kallad TMA-bil ut. Det sistnämnda fordonet används som en form av påkörningsskydd för personal som jobbar vid vägarbeten eller olyckor. Enkelt förklarat är bilen nästan konstruerad som en krockkudde. 

De tre fordonen stod på rad med TMA-bilen längst bak, men i samband med däckbytet kom en lastbil i hög fart och dundrade rakt in i TMA-bilen bakifrån.

– Sedan sköt lastbilen TMA-bilen 20-25 meter, rakt in i servicebilen som stod framför och den gick i sin tur in i den sista lastbilen. Jag skulle tro att lastbilen körde i 80-90 kilometer i timmen, säger Mattias Karlsson som är vd på företaget TMA-bolaget.

undefined
Förarhytten till den ena lastbilen flög av släpet och hamnde på motorvägen.
undefined
Flera av fordonen blev bara till skroit efter den våldsamma krocken.
undefined
Mattias Karlsson, vd för TMA-bolaget.

Det var inte Mattias personal som skickades ut på punkteringslarmet, däremot kopplades hans företag in när den allvarliga olyckan inträffade.

Ingen person ska ha blivit allvarligt skadad enligt den information som SN har. Men flera fördes till sjukhus och föraren till TMA-bilen och personal från däckfirman arbetade ute på vägen i samband med däckbytet.

– Det var bara ren tur att ingen dog, säger bärgaren Alrik Mattson.

Både Mattias Karlsson och Alrik Mattson vittnar om en allt tuffare arbetsmiljö. För två år sedan omkom en TMA-förare efter en olycka på E4 utanför Norrköping, och bara två dagar innan den senaste E4-krocken blev en TMA-bil påkörd av en timmerbil vid ett vägarbete i Flen.

undefined
Alrik Matsson, bärgare.
undefined
Mattias Karlsson efterlyser mer respekt för personer som har vägen som sin arbetsplats.

Den sistnämnda föraren klarade sig undan med lindriga skador.

– Trafikintensiteten har gått upp och bilarna går fortare. Jag har jobbat som bärgare i många år tidigare och det är annorlunda idag. Folk har inte samma respekt och det förekommer även verbala och fysiska hot, säger Mattias Karlsson.

Föraren till lastbilen som körde in i TMA-bilen vid Gammelsta är misstänkt för brott och har suttit anhållen.

– Han är försatt på fri fot men det pågår en förundersökning om grov vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. Det är en utländsk medborgare i 45-50-årsåldern, säger åklagaren Kristin Tran.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!