– Stora Mötesdagen är alltid viktig för oss, men i år känns det med anledning av det speciella läget ännu viktigare för oss att förstå hur företagarna har det, säger Maria Karlsson, näringslivschef på Nyköpings kommun.
Stora Mötesdagen börjar på morgonen den 1 oktober med ett timslångt webbinarium som företagare kan följa via dator eller mobil. Bland de medverkande finns Sofia Sjöström, regionchef Svenskt Näringsliv och Ulrika Juul, ordförande Företagarna Nyköping Oxelösund. De diskuterar bland annat Svenskt Näringslivs undersökning av företagsklimatet och Nöjd-kund-index, NKI. Dessutom redovisas resultatet av de frågor som näringslivet prioriterade på Stora Mötesdagen förra året.
– Vi kommer att återkoppla vad man åstadkommit under året, säger Maria Karlsson.
Efter webbinariet ägnar politikerna och tjänstemännen resten av dagen åt att besöka företag i Nyköpings kommun. Syftet är att politikerna och tjänstemännen ska få ökad insikt och förståelse för företagarnas vardag, utmaningar och hur de kan påverkas av kommunens arbete.
Med anledning av corona kommer ett mindre antal kommunala representanter än tidigare att delta vid varje företagsbesök. Besöken kan dessutom ske i tre olika former beroende på vad företagarna tycker är lämpligt: företagsbesök på plats, walk & talk eller ett digitalt möte/telefon. Varje besök tar cirka en timme.
– Politiker och tjänstemän gör de här besöken tillsammans, säger Maria Karlsson och fortsätter:
– Vi kommer att vara ungefär 30 par som är ute. Vår målsättning är att varje par ska göra minst två besök. Alltså hoppas vi på att göra totalt 60 besök den här dagen. Vi hoppas att många vill träffa oss och prata med oss!
Kommunens representanter kommer att ställa frågor till företagarna och samla in deras synpunkter för att sedan kunna vaska fram tre områden som ska prioriteras det närmaste året. Maria Karlsson menar att dialogen med företagarna spelar roll.
– Vi har jobbat med Fokus nöjd kund som hänger ihop med det här arbetet.
Hon berättar att kommunen använder den information som den får in genom dialogen med företagarna till att försöka ändra på hur den jobbar.
– Betygen vi får av näringslivet har förbättrats avsevärt på alla områden som vi har kopplade till Fokus nöjd kund.