SN avslöjade på fredagen att det nyrenoverade Hjortensbergsbadet har vattenläckor, dels i en bassäng, dels vid en pump i källaren.
Enligt Inge Tallberg pågår nu felsökningen efter vattenläckan i en av poolerna..
– Vi tror det är en lampa som läcker, men det vet vi inte ännu. Firman som ansvarar är en underentreprenör till oss, Interoc, som jobbat med badhus under 20 års tid.
– De håller på och felsöker men har inte kunnat konstatera felet, trots ett antal försök.
Enligt Inge Tallberg kan kostnaden för vattenläckaget variera mellan tiotusen och några hundratusen kronor, beroende på vad som hänt. Den kostnaden tar Rydbergs.
Nyköpings kommun kan sedan begära skadestånd för sina kostnader i samband med skadan.
– Men kostnaderna är väldigt små, det är droppar på ett omålat betonggolv i källaren. När läckan är lagad torkar man upp golvet, säger Inge Tallberg.
Pumpen som läcker vatten i källaren fungerade, enligt Inge Tallberg, när badhuset besiktades i maj. Sedan upptäcktes felet under sommaren.
– Man väntar nu på reservdelar som ska komma nästa vecka. Det är en packning som ska bytas, sedan skruvar man ihop pumpen och torkar golvet, säger Inge Tallberg.
Så länge skadorna finns kvar vägrar Nyköpings kommun att betala de senaste fakturorna från Rydbergs, i runda slängar drygt 30 miljoner kronor.
Sedan ska alltså kommunen betala fakturorna?
– Ja, det finns ju klara avtal. Vi sitter ju inte och slår tärning när vi fakturerar utan det gör vi efter ett avtal som säger klart och tydligt vad vi ska göra.
Nu när badhusbygget är avslutat varslar Rydbergs 15 anställda om uppsägning. Men det kopplar inte Inge Tallberg till problemen kring Hjortensbergsbadet.
– Nej, vi går nu tillbaka till ett normalläge från en väldigt hög nivå.
Har badhusaffären skadat Rydbergs varumärke?
– Ja, det är klart, vi får mycket negativ publicitet. Framförallt för att många privatpersoner inte förstår frågor kring avtal. Det är komplext men man behöver inte göra det så svårt. Vi hittar inte på vad vi ska fakturera utan det är styrt av avtal.