Kommunen missar mål om andel miljöbilar

De flesta av kommunens egna personbilar är antingen fossilfria eller elhybrider. Men till målet om en helt fossilfri fordonsflotta är det en bit kvar.

Nyköpings kommun kör många av sina personbilar på biogas.

Nyköpings kommun kör många av sina personbilar på biogas.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Nyköping2020-11-29 12:00

I Sverige finns ett mål om en fossilobereonde fordonsflotta 2030.

Nyköpings kommun sattes 2016 upp ett mål om att förbrukningen av fossila bränslen i kommunens egna fordon skulle minska med 20 procent mellan 2014 och 2020. Dessutom skulle andelen miljöbilar vara 85 procent 2020.

Kommunens nuvarande klimat- och energistrategi, där målen slås fast, sträcker sig fram till i år. Den ska alltså ses över nästa år. I samband med det ska även resultaten utvärderas.

Kommunens miljöstrateg Maria Brantö menar att man redan nu kan säga att man klarar målet om att minska användningen av fossila bränslen.

– Ja. I och med att vi har ställt om vår fordonsflotta så har vi nått det, säger hon.

Kommunen har både personbilar och tyngre fordon. När det gäller kommunens 191 personbilar, drivs i dag drygt 60 procent av dem fossilfritt. Det dominerande fossilfria drivmedlet är biogas, men kommunen har också några el- och etanolbilar.

Ytterligare drygt 20 procent av personbilarna är hybrider. Resterande andel är dieselfordon – här rör det sig om minibussar som kommunen använder sig av.

De tyngre fordonen är långtifrån lika miljövänliga. Här är det svårare att hitta fossilfria alternativ, och för kommunens del drivs alla tunga och de flesta lätta lastbilar av diesel. Men en del dieselbilar drivs av biodiesel, det vill säga ett icke-fossilt bränsle, och kommunen ska se över möjligheterna att öka den andelen. 

Målet för kommunen är en helt fossilfri fordonsflotta. Men det finns också praktiska problem att ta hänsyn till, påpekar Maria Brantö. En övergång till bara elbilar skulle kräva en utbyggnad av laddinfrastrutkuren – en fråga som inte är helt enkel att lösa inom exempelvis hemtjänsten, påpekar Brantö.

– Verksamheten måste fungera, så att hemtjänstpersonalen kommer till sina brukare, till exempel, säger hon.

Maria Brantö tror därför att biogas kommer att vara det dominerande fossilfria drivmedlet i kommunen även under de närmaste åren. Hon menar samtidigt att det är svårt att förutsäga något om teknikutvecklingen.

– Vad som är bäst 2025 eller 2027, det vet vi inte.

De tunga fordonen är en utmaning. Enligt kommundatabasen Kolada var andelen miljöbilar förra året bara knappt 50 procent, långt ifrån målet om 85 procent. Här räknas alltså även de tunga, dieseldrivna bilarna in.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!