– Vi vill ha prövat om det är rimligt att lägga ned så vansinnigt mycket pengar för en planfri korsning i relation till den tågmängd som det faktiskt är frågan om. Det handlar om att sätta ekonomin i relation till samhällsnyttan, säger Carl-Åke Andersson (S), ordförande i Nyköpings bygg- och tekniknämnd.
Nu gör Nyköpings kommun ett nytt försök och lägger fram en detaljplan där tunneln är ersatt av en vanlig, traditionell järnvägskorsning. Detaljplanen har varit ute på samråd hos myndigheter och berörda. Statliga Trafikverket och Länsstyrelsen säger dock nej, med hänvisning till nollvisionen, att ingen ska dödas i trafiken.
– Biltrafiken, såväl som gång- och cykeltrafiken, ska korsa två spår mitt på mötesstationen Nyköping Södra. Det medför en rad risker både för skyddade och oskyddade trafikanter, skriver Trafikverket i sitt yttrande.
Trafikverket flaggar också för att planerna på malmtrafik från de nyöppnade gruvorna i Bergslagen kommer att öka tågtrafiken rejält. Då accepteras inga restriktioner i tågtrafiken och mötesspåret vid Nyköpings Södra ska användas om det är fullt på spåren i Oxelösund. I värsta fall kan avbrott i tågtrafiken störa gruvdriften.
Kommunstyrelsen i Nyköping har nu godkänt detaljplanen som sedan slås fast av kommunfullmäktige. Men politikerna räknar med att Trafikverket kommer att överklaga planen.
– På så vis tvingar vi fram ett avgörande av regeringen, säger Carl-Åke Andersson.
Varför är det så viktigt med Hamnvägens förlängning?
– Den behövs med tanke på trafiksituationen i innerstan. I dag leds all trafik från Arnö in i stan, vi vill ha ut den så snabbt som möjligt på kringlederna.
Bortser kommunen från riskerna med en plankorsning?
– Nej, men med dagens teknik måste man kunna hitta lösningar så att man säkerställer trygghetsfaktorn också. I Stockholm utanför riksdagshuset och regeringen finns det grova pollare som kan höjas och sänkas ned i marken, säger Carl-Åke Andersson.