Kommunen uppmanade till skadegörelse – drar tillbaka kampanjen

Nyköpingsguiden gick ut med en ny kampanj under måndagen där invånare ombads sätta upp klistermärken på olika platser som de besökte. Kampanjen drogs in efter att SN började ställa frågor.

Erik Lindhe, turistchef i Nyköping.

Erik Lindhe, turistchef i Nyköping.

Foto: Roger Sundberg

Nyköping2024-08-13 11:33

Under måndagen presenterade Nyköpingsguiden en ny kampanj på sina sociala medier där invånare uppmanades att hämta upp klistermärken. På klistermärkena stod det "Fint här. Men har du besökt Nyköping?" tillsammans med en QR-kod man kunde skanna för att komma till kommunens hemsida.

De som hämtade klistermärkena uppmanades att ta med dem och sätta upp dem på olika platser i landet, utanför Nyköping.

"Ta med er ett gäng och fäst på olika platser vart ni än åker" kunde man läsa i inlägget.

undefined
Nyköpingsguidens kampanj som lanserades under måndagen drogs tillbaka på tisdagen och försvann från kommunens sociala medier.

Att sätta upp klistermärken är ett lagbrott och räknas som skadegörelse. Straffet för skadegörelse är i värsta fall fängelse i högst två år och för ringa skadegörelse är det böter eller fängelse i högst sex månader.

SN mejlar och ringer turistchefen Erik Lindhe under måndagen men får inget svar. Under tisdagen försvinner kampanjen från kommunens sociala medier och han svarar följande via mejl:

"Vi har dragit tillbaka inläggen och uppmaningen om att hämta och sätta upp klistermärken."

undefined
Erik Lindhe, turistchef i Nyköping.

Efter det ställer tidningen frågor om hur missen kan ha uppstått varpå han svarar:
"Det var en idé som dök upp utifrån att man sett det på andra platser. Inte helt ovanligt som gerillamarknadsföring, men inte OK. Så ja, lite otur i tanken… Vi vill absolut inte uppmana till nedskräpning och kommer enbart använda det själva i sammanhang och platser där det är OK." 

Klistermärkena kostade 5 200 kronor att trycka upp. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!