Köprusch väntas under Black Friday i Nyköping

De senaste åren har reahelgen Black Friday blivit allt större. I Nyköping står butikerna rustade inför köpfesten.

Nyköping2016-11-25 06:00

– Förra året hade vi över hundra kunder i kö när vi öppnade, säger David Golander, varuhuschef på Elgiganten i Gumsbacken.

Den amerikanska traditionen med Black Friday dök upp i Sverige för några år sedan och blir större för varje år.

Förra året shoppades det för 2,3 miljarder kronor i hela Sverige under Black Friday, enligt arbetsgivarorganisationen Svensk Handel. Framför allt är det sällanköpsvaror som vitvaror och elektronik som säljer bäst.

På Elgiganten öppnade dörrarna redan i ottan. Elektronikaffären deltar i reakampanjen för tredje året i rad och har tagit in hela personalstyrkan för att kunna möta de tusentals kunder som väntas dyka upp.

När butiken slog upp portarna vid sju på fredagsmorgonen stod uppåt hundra personer i kö. En av dem var Britta Bergström (S), fritidspolitiker från Oxelösund.

– Min torktumlare gick sönder i går. Så det var ju perfekt att de hade den här rean, sa hon i kylan i kön.

Samtidigt som det går att göra bra klipp på rean, till exempel torktumlare, så pressar det handlarnas marginaler, enligt Svensk handel.

– Black Friday bidrar till en ökad försäljning under själva helgen men riskerar på sikt att urholka lönsamheten för många handlare. Handeln har väckt ett rea-monster som alltid vill handla till rea, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel.

– För många mindre handlare är detta en tuff utveckling, säger Jonas Arnberg.

David Golander håller delvis med, även om omsättningen fördubblas.

– Det dränerar julhandeln, men den är väldigt viktig. Det går mot en trend att Black Friday blir lika stor som mellandagsrean, säger Golander.

Även andra butiker har hakat på trenden.

Tobias Jonson är butikschef i klädaffären Carlings på Östra Storgatan. Även han räknar med att dubbla omsättningen på fredagen, samtidigt somkampanjen riskerar att dämpa julklappshandeln fram till jul.

– Black Friday är både bra och dåligt eftersom det tar av julförsäljningen. Jag hade gärna sett att rean låg ett par veckor tidigare, men vi måste vara med i kampanjen eftersom alla andra är det, säger Tobias Jonson.

Det är inte bara handlarna som är tveksamma till den stora rean. Flera shoppare som SN träffat ratar den svarta fredagen som ett kommersiellt jippo. Nyköpingsbon Mikael Karlsson, som under torsdagen var ute för att köpa ny telefon, väljer att inte handla på rean.

– De lägger bara ut det de vill bli av med. Bara för att locka alla att konsumera, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!