Krävande tema ska få elever att jobba med sin identitet

Ett 50-tal elever i årskurs åtta i Nyköping ska numera medvetet välja att vara den bästa versionen av sig själva. Det är i alla fall syftet med Toleransprojektet som genomförts under året.

Eleverna har skrivit dagbok under projektet som visade upp under slututställningen.

Eleverna har skrivit dagbok under projektet som visade upp under slututställningen.

Foto:

Nyköping2017-05-02 20:45

– Jag ser inte på livet på samma sätt längre. Jag uppskattar saker mer och är tacksam för det jag har, säger eleven Andy-Polo Ishwe.

Eleverna som går på Nyköpings högstadium, Fokusskolan och Mikaeliskolan har frivilligt ansökt om att få delta i Toleransprojektet. En heldag varannan vecka har eleverna träffats på gården Söra utanför Nyköping och slutligen åkt på en resa i Förintelsens spår.

På träffarna har eleverna, utifrån olika teman, fördjupat sig i frågor som rör exempelvis människovärde, identitet, normer och grupptryck. Under dagarna har även samarbetsövningar stått på agendan.

– Det har gjort att vi vågar mer här, att man vågar visa vem man är, säger eleven Felicity Löfkvist.

Flera av eleverna berättar att de blev intresserade av projektet efter att gymnasielärare Ola Flennegård, som är en av lärarna bakom Toleransprojektet, varit på besök i deras klass och presenterat projektet. Då berättade han bland annat om massakern i Józefów, där 1500 judar, främst kvinnor, barn och åldringar mördades av helt vanliga män ur en nazistisk reservpolisbataljon. Det var bataljonens första massarkebusering och bataljonens ledare erbjöd de som inte ville delta att stiga åt sidan utan några repressalier. Tretton av knappt femhundra valde att inte delta.

– De var engagemanget hos lärarna, de brinner för det här på ett sätt som man aldrig sett förut. Det blev en personlig koppling till människor man inte ens visste existerade, säger eleven Lovisa Lindell.

Toleransprojektet avslutades med en utställning i Nicolaiskolans aula. Där visades texter och foton från dagarna på Söra och från resan i Förintelsens spår i Polen, bland annat från Józefów och förintelselägret Auschwitz.

Även om resan till Polen ger särskilt starka intryck hos eleverna är Toleransprojektet mer än så, berättar läraren Malin Mattsson Flennegård.

– Det viktigaste är att eleverna får arbeta med sin identitet tillsammans med andra i en trygg grupp, säger hon och pekar på färgglada burkar som varje elev skapat som en symbol för sig själv. Vid varje undervisningstillfälle har eleverna lagt något i burken med anknytning till dagens tema. Endast eleverna själva har haft tillgång till burkarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!