Det var i slutet av april förra året som mannen lämnade tillbaka bilen strax innan stängning på AVIS kontor i Nyköping. Bilen parkerades på en parkeringsplats som var anvisad för deras kunder. Personal från företaget kom ut och besiktigade bilen och inga anmärkningar upptäcktes. Personalen tog även betalt för hyrbilen, enligt uppgifter i Allmänna reklamationsnämndens beslut.
Dagen efter gjorde hyrbilsföretaget ytterligare en besiktning av bilen och då upptäcktes två repor på taket. De kräver därefter kunden på 4 418 kr för reparation. Hyrbilsfirman anser att mannen är ansvarig för bilen till klockan tolv dagen efter och hävdar att bilen lämnades tillbaka efter att kontoret hade stängt. Här går historierna isär.
Allmänna reklamationsnämnden anser att Nyköpingsbons uppgifter är trovärdiga och att bilen därför kontrollerades, lämnades tillbaka och betalades under kontorstid. Dessutom har biluthyrningsfirman inte visat att de är uppgifterna är oriktiga och lägger därför Nyköpingsbon berättelse till grund för bedömningen.
Biluthyrning har inte kunnat visa att de två reporna på taket uppkommit under Nyköpingsbon hyrestid, även om någon skada på bilen inte fanns noterad i hyrsavtalet när bilen hyrdes ut, skriver Allmänna reklamationsnämnden. Nyköpingsbon ska därför få tillbaka sina pengar och beslutet går inte att överklaga.